lördag 8 augusti 2015

Vad jag har gjort för att komma hit, kost och träning, och lite vilodagsfunderingar

Idag är det vilodag och vi har ägnat den åt att montera ner en säng / lekborg och sedan kånka ut delarna i garaget. Jag slås ofta av hur vardagssysslor som tidigare var svåra/obekväma/jobbiga nu är lätt som en plätt. Bära ner stor tung mdf-skiva? Visst, otympligt men inte tungt som i "jag tror jag dör". Tråckla sig ur bilen när man parkerat snävt? Inga problem! Lyfta barnen? Har dom luft i magen? Det är en kombination av att jag faktiskt själv är mindre/väger mindre och att jag är starkare nu. Ibland tänker jag att "men oj, det är alltså så här många andra har haft det hela tiden?" Det är skönt att känna att kroppen fungerar!

Har inte haft ont idag som tidigare vilodagar, bara lite stel. Och ingen träningsvärk #inteoväntat

Jag har fått ganska mycket frågor om vad jag har gjort för att få så fina resultat och det står väl lite här och var i bloggen men för att ni ska slippa leta som tokar så sammanfattar jag lite här, viktigast av allt är att jag har haft precis tokroligt hela vägen och sett fram emot min träning!

Kosten
Jag började  med att ta bort allt socker fika och snacks, dvs inga kakor, glass, godis, chips, sylt, ketchup osv. Jag gav det 3 månader och sa att sedan bestämmer jag hur jag vill göra i framtiden men redan efter 6-7 veckor kände jag att faktiskt inte ville ha längre, jag var inte sugen och lockades inte av att andra åt. Nu efter 4 månader är den känslan ännu mer stabil. Jag var inte hysteriskt noga utan ketchup i maten, chilisås i maten osv använde jag som vanligt, men inget "extra" utöver. Jag äter inte heller torkad frukt i nån större mängd och begränsade också nötter för att inte ersätta "godis-beteendet" till nötterna, så inget "småätande" kan man säga. Jag äter krom som tillskott för att hjälpa till att mota sötsuget. Toleransen för sött ändras när man inte äter socker så nu tycker jag att t.ex. blåbär smakar jättesött :-D

Jag dricker bara te, kaffe och vatten.

Jag äter probiotika och matsmältningsenzym i tablettform samt dricker aloevera-juice (sedan innan jag började min viktresa)

Jag äter sedan tidigare också vete- och vassleproteinfritt, så med andra ord äter jag inte (och har inte ätit på flera år) vitt bröd, inte pasta och använder inte heller feta mjölkprodukter. Jag använder Oatlys havrebaserade produkter iMat och iFraiche i matlagning. Jag använder vanligt smör och äter hårdost (dock ingen annan ost).

Jag tycker det är viktigt att äta så giftfritt och naturligt som möjligt vilket gör att jag i princip bara äter ekologiskt kött och ekologiska grönsaker, vi använder få halvfabrikat men äter som vanliga barnfamiljer både falukorv och fiskpinnar ibland ;)

Efter några veckor så gjorde jag en enkel kostregistrering på nätet där jag vägde och räknade ut näringsvärdena. Jag såg då att jag åt för lite protein vilket gjorde att jag tillsammans med min PT diskuterade sätt att öka detta och det resulterade i en förändrad frukost och att jag mer medvetet försöker välja så proteinrika livsmedel som möjligt men inget särskilt proteintillskott.

Jag  tänker att jag ska försöka äta så mättande/nyttiga kalorier som jag kan, jag är jämt hungrig :-D Jag är inte särskilt rädd för fett och begränsar inte det i min mat, fett mättar bra! Fibrer mättar också så därför är olika sorters kål en stor del av min kost. Jag har svårt att äta ägg, vilket är synd, både bra protein och mättande, men magen reagerar och jag tycker i ärlighetens namn att det smäkar rätt "räligt" ;)

Till frukost äter jag ett protein-bröd som jag bakar själv (hur enkelt som helst) på bland annat hampaprotein/frön, kikärtsmjöl och sojamjöl, dom ger ca 8-10 g protein per bulle. Jag äter sojayoggi med en bovetecrunch jag gör själv (det finns i princip ingen musli/flingor att köpa som inte har minst 10% sockerarter i sig) till det frusna bär och ibland kakaobönor

Lunch är oftast matlåda från gårdagens (oftast barninriktade) kvällsmat, t.ex. köttfärssås med sojapasta, currygryta med ris eller korvstroganoff med snabbfräst vitkål. Finns inga rester brukar jag ta fram en fryst vegoburgare från ekko gourmet och komplettera med vad för grönsaker jag har hemma. Blir det en för liten portion kompletterar jag med rågknäcke eller finncrisp.

Kvällsmat är på vardagarna klassiska snabba familjemåltider, lite för mycket korv och lite för lite fisk ;) Jag tänker att jag ska äta ungefär 150 gram kött/fisk (vi äter väldigt lite kyckling eftersom det är ohyggligt dyrt med ekologisk kyckling och jag vägrar köpa vanlig, jag kan köpa Bjäres majskyckling ibland men där går gränsen #nördig) , någon deciliter kolhydrater och en stor hög grönsaker, jag begränsar inte mitt intag av grönsaker utan äter tills jag är mätt.

Mellanmål blir till exempel sojayoggi med frukt och bovete, rågknäcke med makrillfilé eller en smootie på t.ex. kokosvatten, bär och hampaprotein/frön. En dålig dag bara en banan ;) men det händer det också :-D Ibland orkar jag baka mina chokladmuffins, då äter jag dem med bär till mellis. Jag är lite dålig på mellanmål men har å andra sidan försökt lägga min träning så att jag ska äta ett vanligt mål mat efter för att "slippa" tråckla in mellanmålen i kostschemat.

Jag tycker inte att jag "försakar" något i mat/kostväg utan jag är nöjd med det jag äter och det tror jag är viktigt, det är ingen diet, det är ett sätt att äta som är långsiktigt hållbart och "skalbart" utifrån träningsdos.

Träning
Tanken har varit och är att kombinera styrketräning (mer muskler = högre förbränning) med rejäl cardio och att träningen ska vara varierad både i intensistet och vikt. Kroppen ska liksom aldrig veta vad den ska vänta sig ;)  Jag och PT-n har också tränat balans och smidighet som en viktig del av att bygga en funktionell hållbar kropp. För att få upp förbränningen har jag tränat mycket HIT (högintensiv träning) i olika former. De första veckorna tränade jag 2 pass i veckan med min PT och kompletterade med ytterligare något pass eller lång promenad. Sedan minskade vi mängden PT-träning och jag ökade istället på antal gruppträningar så att jag tränade 5-6 pass per vecka, Fram till vecka 8 var promenader fortfarande en del av träningen sedan har dessa minskat till i princip noll och jag har istället ökat mängden HIT-pass eftersom jag tycker det är mycket roligare. Under sommaren har jag tränat 6-8 pass per vecka för att nu när jobbstart närmare sig dessutom öka på till 2 PT-pass per vecka igen och jag kör bara 1 vilodag dessa tre veckor. När jag börjar jobba kommer jag att lägga in en långvila på 7-8 dagar och jag kommer också då att göra ett besök hos min osteopat för att ställa till rätta det som den intensiva träningen möjligen har ställt till ;) Osteopaten och PT-n har en dialog om det krävs och det känns jättebra och tryggt tycker jag. Min inställning är att varje minut av varje pass ska räknas, är jag där ska jag jobba och svettas och pusha mina gränser, jag försöker alltid göra lite mer än jag gjorde förra passet och jag är inte nöjd förrän jag nått dit att jag är helt slut i kroppen.

När vardagslivet har börjat igen kommer jag att ha som mål att träna 4 pass per vecka fördelat på ett MoveIT (HIT), ett BodyStep, ett PT-pass och ett Grit Strength / styrketräning. Det ger mig chans att stoppa in morgonträning på söndagen också om jag vill det.

Jag har också gett både tid och utrymme för mycket stretchning och nedvarvning, det är viktigt för min mentala resa att huvudet får en chans att komma ikapp också :-)

Jag värmer alltid upp inför PT-passen med en liten pulshöjare, t.ex. några korta löpintervaller.

Du får jättegärna ställa frågor i kommentarsfältet nedan om du undrar över något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina