torsdag 29 december 2016

It´s all about timing!

Idag handlade passet om timing. Timing är självklart otroligt viktigt i Thaiboxning, det spelar ingen roll hur snabb du är eller hur stark du är eller hur snygga tekniker du kan, om du inte kan leverera dem i exakt rätt tid.



Några varv runt i salen (där jag i sann pippilångstrumanda vägrade göra kullerbyttor) och sedan tre ronder skuggboxning. Det är löjligt jobbigt att stå och skuggboxas, men väldigt väldigt nyttigt! Jag försöker ta med mig både feedback från Niklas idag och det Madde sa på juldagen om att inte "bara vifta" när jag skuggboxas utan MENA det, varje slag, varje spark. Visualisera motståndaren.

Sedan fick vi träna på att "teep"-a (frontkick) bort motståndare som försvar mot en roundhouse. Och ärligt, herregud så dålig jag var, Anna var mycket grymmare och fick in rätt många, jag var nog inte tillräckligt närvarande och ärligt så var jag lite "strykrädd" idag vilket märktes, jag tänkte INTE ta nån spark på min överarm idag. Nope. Nej. Absolut inte. Så det blev ju lite annorlunda, typ.

Nästa var att slå jab-cross mot handskar och sedan få en kontring framåt och slå jab-cross igen. Kul, och här kände jag  mig lite mindre värdelös :-D Det är SÅ tydligt när jag "faller bakåt" i min stands så tappar jag balansen, slagen sitter inte och allt blir fel. När jag kommer på mig själv och rättar in mig så blir det bättre och 4 serier senare står jag på hälarna igen. #menförhelvetekomigennudå.

Sedan gjorde vi jab mot handske följt av en kontring från motståndaren som vi skulle ducka undan och sedan "svepa" främre benet. Vi gjorde också en där vi skulle möta med en cross.

Om jag inte glömmer nåt nu så var det reaktionsträning efter det. Kickar mot mits, ett ben i taget. Niklas "klappade" och vi sparkade. Mycket bra och otroligt roligt!

Avslut med lite fys i crossfit-stil, börjar känna mig hemma med det nu, mycket mjukare att dyka ner i en burpee på mjuka mattor än på boxens hårda golv :-D

Gott Nytt År alla thaiboxningsvänner! Nästa pass är på tisdag! Ses då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina