fredag 30 december 2016

Om att övervinna sin kropps protester och lite crossfit-lingo-förklaringar

Jag har satt upp ett rätt hårt schema för mig själv så här under ledigheten, inte för att jag måste utan för att jag vill utmana mig själv. Det passar dåligt med att a) ha blivit svept på thaiboxningen innan jul och fått ont i revbenen b) cyklat omkull när en stolle öppnade en bildörr framför mig c) ramlat på knät när jag försökt lära mig åka skridskor och d) använt mina armar som "mitsar" i tisdags. #GAAAHHH Den här årstiden vill hela mitt väsen dessutom gärna gå i ide och komma fram om tre månader så bara att ta sig ur sängen kräver en enorm viljeansträngning. Lite uppförsbacke just nu alltså. Jag har varit här förut (det hjälper mentalt), jag vet att det lönar sig att streta på, jag vet att det är en galet fin utsikt på toppen av berget och jag SKA ta mig dit! Så därför pallrade jag mig idag iväg till Crossfit Gjustriet och en WOD med coach Bostjan. Och JAAA så roligt det var idag, men AJ så ont jag har i revben/rygg :-( :-(  Skickade faktiskt iväg ett desperat-akut-sms till Dennis för att höra om han jobbar men det gjorde han tyvärr inte. #dubbelsuck.

Dagens pass i "AMRAP" var det här:
(man gör alltså en "sektion" i taget under 8 minuter så många varv man hinner)

Och för er som (ännu inte) är invigda i cross-fit-lingon kommer här en liten förklaring ;-)

När vi kör X cal av något så är det en kaloriräknare på maskinen och då ska man nå det antal som står, står det två olika tal är det det höga för män och det låga för kvinnor (lite 2010 men men 😘) 

KB betyder kettlebell, DB betyder "dumbell" vilket är hantel på ren svenska. C2B är "chest to bar" dvs man ska dra sig upp till brösthöjd inte bara hakan ovanför stången och T2B betyder "toes to bar".

Cluster är en övning där man frivänder upp en stång, sätter sig i huksittande och sedan reser sig upp och pressar stången över huvudet. Idag hade jag teknikstång (10kg) plus 5 kilo och det gick förvånansvärt bra men jag fick ha väldigt brett stands. 😜 Goblet squats är sumosquat med kettlebell i famnen och "snatches" är "ryck" dvs man lyfter vikten från golvet och upp på rak arm i en rörelse. Båda övningarna hade jag en 8 kg kettlebell. Pull-ups var ruskigt tungt idag jag klarade inte ens hälften av vad jag klarade sist (nedträning, I know, it is expected), Toes-to-bar klarar jag inte så jag gör den "skalade" (lättare) varianten där jag bara drar upp knäna så högt jag kan. 

All in all var det här ett pass som jag tänker att Gustaf skulle kunna ha tåtat ihop till ett MoveIT om han visste att alla deltagare var sjukt vältränade 😜😂 - ett MoveIT-extreme challenge, typ :-D På steroider. Allt på crossfit är lite mer, lite hårdare, lite tyngre, lite fortare och lite jävligare, men MYCKET roligare! 

Nu ska jag försöka kurera mig tillräckligt för att kunna hänga med på Bostjans skivstångspass i morgon. Tills dess tycker jag ni ska surfa iväg till den här bloggen "Moralkakor och omtanke" och läsa klokskaper om att misslyckas och resa sig igen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina