tisdag 27 december 2016

Mellandagsboxning med Niklas - kul, tufft, hårt - och lite ont

Thaiboxningen har egentligen jullov men för oss som inte vill ha jullov så har Niklas Axborn en liten mellandagsträning och det tackar jag för! Dagens pass började lite "från början" kan man säga med en kort lektion i historien bakom sporten och därefter fick vi lära oss några rörelser för Wai Khru som är en traditionell ritual ("dans") som utförs innan en match. Intressant och lärorikt!

Vi gick sedan över till skuggboxning som uppvärmning och det gillar jag mycket det är SVÅRT att fantisera fram en motståndare och i huvudet spela upp vad den gör men jag försöker och försöker att få igenom alla tekniker.

Temat för idag var "volym" som i många många slag. Slagserier med fler slag än vad jag har gjort innan och utan mitsar. dvs vi använde handskarna som mitsar och benskydd på. Riktigt roligt och lite annorlunda! Jag tycker ju jag har vana av att "ta" koreografi men när man samtidigt ska försöka komma ihåg allt Madde sa på juldagen, justera stands, lyssna på coachen, vrida handen rätt... tja. då blir den där långa serien att komma ihåg ganska rejält utmanande!

Vi gick sedan över till fys i "tabata"-intervaller, enkla korta serier. Full kraft. Utan andra skydd än oss själva. Alltså, jag är sjukt glad över att det "bara" var Anna som sparkade på mig för det gjorde jäkligt ont bara det. Men jag förstår coachens poäng, vi kan inte vara rädda för att det gör ont, kroppen måste lära sig att "hantera" smärtan annars funkar inte den här sporten. Så här sitter jag och har sjukt ont i armarna men tänker inte gnälla om det ;-) Däremot tänker jag gnälla lite om mitt revben som råkade få en frontkick på sig. Otaktiskt av mig att inte skydda mig där, I know, lesson learned.

Sist fick vi köra raka slag fram och tillbaka med fokus på vridning och att slå ut dem, sedan frontkickar fram och tillbaka.

Sedan var vi rätt möra allihopa tror jag ;-) jag var sist ut, som vanligt ;-) och kom hem till middagen på bordet #bortskämd #lyxliv


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina