lördag 15 augusti 2015

Vilodag på stranden - vägning - och lite tankar om andras tankar

Idag är det vilodag och eftersom väderleksprognosen utlovat sol och värme så var planen att åka till stranden, vi kom väl iväg lite sent kanske men 2 timmar tillbringades på fantastiska Skrea Strand, det var skönt även om vinden var i kraftigaste laget ibland. Som vanligt på helgerna blir våra måltider lite hipp-som-happ så sen frukost och bananpannkakor till lunch och så blir det torskfilé med potatis och vispat citronsmör till kvällsmat.

Kroppen känns mycket bättre idag än tidigare vilodagar, jag är lite muskelöm men inte inte alls stel på det sätt jag upplevt tidigare. Jag har rehabbat mitt knä också och hoppas det mår bra till morgondagens Body Combat.

Vågen i morse visade 74,2 så ytterligare lite mer än ett kilo fett är omvandlat till svett ;) #yey #focusontarget

Jag får väldigt mycket fin feedback från människor jag möter och jag har gjort några reflektioner på sista tiden. Många som säger att "å så smal och fin du blivit" säger i nästa andetag "fast du var ju fin innan också såklart", det finns nån slags rädsla eller tabu att kommentera just viktnedgång. Men jag hade ju inte kämpat mig ända hit om jag hade tyckt att jag var fin som jag var så det är liksom en onödig kommentar, om än välmenad. Jag tyckte jag var tjock innan och jag trivdes inte med det så jag gjorde något åt det och jag blir bara glad om ni tycker att jag är fin nu, även om jag bara är halvvägs ;)

Något annat som är ganska vanligt är att människor oroar sig för att jag tränar för mycket ;) "Är det verkligen nyttigt att träna sådär mycket" eller "du aktar dig väl för att bli övertränad" eller "hur länge ska du hålla på och träna så här". Jag förstår ju att det ligger nån slags omtanke bakom, men det landar inte så. Jag är ganska väl kontrollerad av min PT, av min fina vän och gymägare och av min Osteopat (som jag vet läser bloggen och som jag ska besöka nästa vecka ;) ) jag är helt säker på att dom skulle stoppa mig om jag faktiskt tränade så mycket att det vore farligt. Jag lyssnar på min kropp och jag vet att jag inte får några rekordresultat om jag inte vilar. Jag vet att vilan är lika viktig som träningen och jag kommer att vila. Jag vill inte behöva försvara mig (fast nu gör jag det ändå) och önskar att fler skulle tänka att jag faktiskt vet jag sysslar med :-)


Jag får också lite frågor och undringar om min kosthållning, om jag "aldrig" mer ska dricka alkohol eller äta en kaka. Jag har klurat lite på varför det är så viktigt för andra människor att jag äter kakor eller dricker vin och det jag tänker är att det nog för människor som inte är sockerdetoxade faktiskt är svårt att förstå att jag inte vill ha, att det inte är en uppoffring att avstå. Att jag faktiskt mår dåligt av att äta det och vet det. Samma sak med alkoholen, jag vill faktiskt inte ha. Men rör inte mitt kaffe ;) :-D DÅ blir det katastrof #addicted En annan orsak skulle kunna vara att det finns nån slags skam i att äta socker, att den andra personen tycker själv att den "borde" avstå och därmed blir det jobbigt att jag gör det. Jag värderar inte andras val att äta socker eller dricka vin, jag respekterar att ni vill göra det ni mår bra av och jag skulle verkligen vilja respekteras för mina val att låta bli. #pusspåer


6 kommentarer:

  1. HAHAHA! Så NU äntligen förstår du mig, som aldrig lärt mig uppskatt kakor eller bullar å sånt där!

    SvaraRadera
  2. Alltså, huvudet på spiken! Jag skulle nästan kunnat ha skrivit delar av det där själv. Det är verkligen lustigt hur provocerande (måste det vara?) att man väljer att inte äta socker och gluten.
    Frågan om man aldrig unnar sig något är så vanlig. Och jag svarar alltid att jag unnar mig att INTE unna mig tex. en pizza eller så. Haha alltid ett irriterande svar. Det enda jag unnar mig är nya kläder och PT timmar haha. (Och gärna lite vin emellanåt).
    Och oron att träna för mycket är också standard. Fem gånger i veckan som jag tränar är inte såå himla mycket och som du skrev så lär man sig faktiskt att lyssna på kroppen och att vilodagar är precis lika viktiga som de där underbara träningspassen man utför för att få resultat. Du tränar ju supermycket nu men kommer ju inte att träna lika intensivt sen när du jobbar så ingen anledning till oro.

    Snygga siffror, inte undra på så som du legat i och tränat. Det är coolt för helt plötsligt kommer resultaten i en väldans fart! Du är grym!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du inspirerar mig, jag ska banne mig göra en unassisted chin innan jul ;) Nu har jag ju "turen" att vara allergisk mot vete så just den biten slipper jag ifrågasättande om. :-s Vi unnar oss PT-timmar, vi unnar oss endorfiner och vi lyssnar på kroppen! Vi blir starka och friska och vi mår skitbra! Ses vi i morgon på combat-en?

      Radera
    2. Tack, du är också inspirerande! Klart du kommer klara en unassisted chin innan jul, det är ju långt kvar! Jag ska klara fem hade jag tänkt, så jag får allt ligga i. Det gäller att nöta chins så fixar du det till slut. Alltså lyckan när jag klarade min första går att jämföras med att ha vunnit högvinsten på en trisslott haha. Jag tror till och med att jag grät en skvätt av lycka haha.
      Att unna sig endorfiner är ju fantastiskt härligt! Och att må bra i HELA kroppen är väl verkligen att unna sig det bästa!

      Jag kommer tyvärr inte på combaten idag. Ska ge mig ut och springa. Har dessutom ingen stans att göra av kidsen sen då mannen ska iväg. Så jag laddar för Move it imorgon. Hade gärna gått på griten på morgonen men har lovat att spendera barnens sista sommarlovsdag med saker som bara dem vill göra. Världens snällaste mamma haha.
      Ses imorgon!

      Radera
    3. Bra beslut tycker jag, nångång får man ju prioritera kidsen också ;) *haha*
      Ska fila på min målbild med chins, ska visualiera hur jag klarar den och hur det känns, komplett med glädjetårar :-D

      Radera

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina