lördag 30 januari 2016

Om att ta saken i egna händer - återhämtningsmål (med nån slags recept)

Om du läste mitt inlägg från tidigare i veckan om återhämtning så läste du att jag är rätt kass på återhämtningsmål, antingen så väntar jag tills nästa ordinarie mål eller så tar jag bara en snabb frukt/havresmootie och inget av det är ju att betrakata som ett bra återhämtningsmål.

Färdigköpta barer och bollar tycker jag innehåller för mycket kolhydrater, eller i alla fall kolhydrater av sämre sort. eller så är dom fullproppade av vassleprotein (som jag inte tål) eller kasein (som jag gärna avstår). Dom är dessutom rejält dyra. J

Jag bestämde mig idag för att ta saken i egna händer - bokstavligen - och blanda ihop lite egna proteinbarer att ta med till gymmet. Jag har lite "allt möjligt" av superfood och fröer och nötter hemma så det blev lite av ett man-tager-vad-man-haver-recept, så om du vill göra dessa, lova att inte härmas exakt utan finessen med "no-bake"-proteinbarer är ju att man kan slänga ner det man tycker är gott, det enda som är viktigt är att konsistensen är rätt :-D 



Jag utgick från och inspirerades av det här receptet:

Men ändrade rätt mycket ;-) Min tanke är att plocka ner saker som är goda och nyttiga. :-D Jag tycker det är viktigt att jobba med ekologiska ingredienser men det gör du såklart precis som du vill ;-)

Blandade ihop nedan i en bunke:
4 dl havregryn (högt innehåll av tryptofan (melatonin/seratonin-balans) samt betaglukan som stabiliserar blodsocker)
1 dl sacha inchi protein (innehåller leucin och mycket bra fettsyror och en hel hög andra bra saker)
1 dl hampafrön (omega 3 och 6, magnesium, kalcium)
0,5 dl sesamfrön (kalcium och järn)
1 dl hackad mandel / cashewnötter (ät ALDRIG oekologiska cashew, stor risk att du får i dig stora mängder mykotoxiner, även eko kan innehålla så ät cashew med lite försiktighet)
3 msk kokosflingor (laurinsyra, ökar ämnesomsättning, motverkar jästinfektioner (candida))
3 msk kakaonibs (tryptofan, magnesium, järn)
2 msk carobpulver (bindemedel, b-vitamin,kalcium, sötning, tarmreglerande)
0,5 tsk vaniljpulver (ger en "söt" smak) 

Sedan blandade jag detta med: (för hand men jag använder handskar, eftersom smeten inte hettas upp och jag vill ha så lång hållbarhet som möjligt så vill jag inte bearbeta den direkt med händerna). 
0,5 dl mandelsmör 
3 msk kokosolja (det är MCT delen jag vill åt, det går mao lika bra med mct-olja om du föredrar det. MCT ökar fettförbränningen)
0,5 dl hemmagjort äppelmos (dvs kokade äppelbitar med en skvätt citronsaft och pyttelite askorbinsyra för hållbarhetens skull - om jag hade tänkt förvara dem i frysen hade jag hoppat över det, en liten kompromiss helt enkelt). 
ca 0,5 dl vatten - lite i taget tills jag hade den rätta kletiga konsistensen. Tänk chokladbollar, typ. 

om jag hade haft torkade äppelbitar hemma hade jag gärna hackat det och lagt ner i. Även kryddor som kanel/kardemumma/ingefära skulle nog bli väldigt gott här! 

Därefter kavlar och bearbetar jag degen lite på ett bakplåtspapper innan jag trycker ner den i avlång brödform, trycker till rejält så bitarna håller ihop bra sedan. 

In i kylen med allt och dela och portionsförpacka när den stelnat lite. 

Det är knöligt att näringsvärdesberäkna recpet som innehåller såpass mycket "ovanliga" ingredienser, men om du har lust att hjälpa till och råkar ha tillgång till något bra verktyg får du gärna höra av dig ;-) 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina