onsdag 27 januari 2016

Om träning för barn och att vara en bra träningsförebild för sina barn

Jag tycker det är viktigt att våra barn har minst en fysisk aktivitet i veckan. Det finns så otroligt många bra barnaktiviteter idag, många har terminsavgifter såklart men det går ju alldeles utmärkt att göra sin egen aktivitet tillsammans med barnen! Våra barn går på simskola/simträning - med en mamma som är simlärare är det inte en valbar aktivitet ;-) så den räknas inte ;-) Båda går på konståkningsklubbens skridskoskola, den har tyvärr ganska långt sommaruppehåll då vår ishall stänger redan innan påsklovet :-( men förutom det är det en toppenaktivitet som båda barnen tycker om. Lillebror går också på Born To Move på Motionshuset.

I somras sprang vi trappintervaller tillsammans, våra barn tyckte det var jättekul, vi höll på tills dom tröttnade och sedan gick vi och "lekte" lite i utegymmet. Rörelseglädje och möjlighet att utveckla sin förståelse för kroppens möjligheter tycker jag är absolut viktigast!

Lillebror tycker att TRX-banden är jätteroliga och vill gärna också träna med hantlar, storebror är lite mer av hopp-spring-skutta-typen, han kan tillbringa timmar på studsmattan :-) Och det är så himla roligt att komma hem och se att storebror gör burpees på vardagsrumsgolvet eller att lillebror tränar yoga-poser ♥ ♥ ♥

Det kommer också fler och fler träningsresor som riktar sig till familjer, t.ex. Frisk och stark familj, en aktiv semester i solen med aktiviteter anpassade för alla åldrar. Klockrent tycker jag!  Helt säkert ett resesegment som kommer att öka framöver, nu när träning blivit så trendigt ;-)

Jag är övertygad om att om jag föregår med gott exempel och visar att jag prioriterar träning och hälsa så kommer mina barn i större utsträckning göra det samma. Den här satsningen på mig och min hälsa kommer alltså att ge mina barn bättre förutsättningar att själva leva hälosamt och aktivt. Det är en riktigt bra känsla! Win-Win liksom!

Så coolt att efter 2 terminer göra piruetter och allehanda konståkningstricks!



2 kommentarer:

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina