fredag 1 januari 2016

Mina tankar om träning 2016 - med mål och sånt - en slags krönika eller nåt ;-)

Det är nu snart 9 månader sedan måttet var rågat och jag skickade ut mitt nödbloss till världens bästa Pernilla ♥ Hon sammanförde mig med PT-Gustaf och jag tror nog faktiskt att det var det bästa som hände mig under 2015. Under hans kompetenta, peppande och roliga vägledning har jag hittat både form och motivation och också något av en själsfrände när det gäller att nörda ner sig totalt i eko/giftfritt-kategorin :-D

Mina vikt/mått-resultat under 2015 skrev jag om på julafton så dom upprepar jag inte nu ;-)

Så stark som jag är nu har jag aldrig varit tidigare i mitt liv och det är en fantastiskt känsla, både i gymmet och i vardagen! Att kunna småjogga hem från stan med lillebror utan att knappt bli andfådd, att kunna bära 20 kilo kött till bilen och inte behöva vila 5 gånger på vägen, att kunna sätta sig upp i sängen utan att hjälpa till med händerna och att överleva en 60 sekunders sprint från drottningtorget till spår 14 på centralen (inklusive ett par höga hopp över folks rullväskor #urvägensöltrattar) - det är egentligen den riktigt stora vinsten! På köpet har jag forhoppningsvis ordnat mig en friskare framtid och ett längre liv!

Nu har jag pensionerat min latmask för gott och  mitt första, luddiga, 2016-mål är att jag tänker sluta vara rädd för att latmasken ska ta över mitt liv igen. Jag ska vara trygg med att min all-or-nothing-personlighet har fastnat i "all"-läge när det gäller träning. För att vara på den säkra sidan har jag sett till att Gustaf står bakom mig minst ett halvår till ;-)

Jag har också satt upp några mer konkreta mål för 2016, inte ännu avstämda med coach Gustaf men det är ju mina mål, min träning och mina resultat, eller hur?

Styrkemål:
  • 50 kilo bänkpress (75% av kroppsvikten)
  • 280 kilo benpress (4 gånger kroppsvikten)
  • 90 kilo marklyft (1,2 gånger kroppsvikten)
  • 2 unasssited chins
  • 4 unassisted pullups
  • 20 armhävningar på fötter
  • 3 minuter planka
Konditionsmål
  • 1000 meter rodd under 4 minuter
  • 100 burpees under 5 minuter
Spänst/rörlighetsmål
  • Boxjumps på höga lådan
  • Klara korrekt huksittande 15 minuter
  • Klara gå upp i brygga
  • Klara att resa mig upp (helst lite graciöst #haha) från liggande utan att använda händer
Kroppsligt mål
  • Fettprocent 22 eller lägre

Jag ser fram emot ett galet roligt, starkt, underbart, peppande och fantastiskt 2016 med alla underbara träningskompisar ♥ ♥ ♥ och med dom här två fantastiska människornas stöd i ryggen vet jag att det kommer att bli så!



Avslutar den här "krönikan" med ett litet nyårsrim tillägnat min PT :-D 

Gustaf, du har hjälp mig att bli stark
och det utan att jag ätit konstiga saker som bark
Du har lärt mig göra höga hopp
och en massa andra konstiga saker med min kropp
Du har fått mig att skratta
även när jag ligger tokdöd på en matta
Du har fått mig att gråta
och på en massa helt konstiga sätt låta  ;-)
Du har hjälpt mig bränna fett
och under tiden fått mig att avge litervis med svett
Tack för detta år
Nästa år vi garanterat nya höjder når!











4 kommentarer:

  1. Du glömde ett mål: att skutta en runda i skogen med mig! :)

    SvaraRadera
  2. ;-) det ser jag mer som en träningsform ;-) Och jag har aldrig sett några sköldpaddor skutta *skrattar* Men för att vara seriös så kanske kanske kanske att vi kan lägga in det före nästa thai-pass? Går det att springa på nåt bra sätt från er till lassabacka?

    SvaraRadera
  3. Har inte läst din blogg på ett par dagar ser jag. Riktigt bra mål!! Du kommer kunna bocka av ett efter ett! Konditionsmålen är jag gärna med på! Tror jag mitt roddrekord ligger på 4,19 eller nåt sånt men tror faktiskt inte jag gjort det sedan i våras eller möjligtvis i somras så det börj jag ju klara. Och burpeesarna är väl tveksamma men jag är på haha. 50 kilo bänkpress är också mitt mål och det ska inte ligga allt för långt bort! Heja oss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det är lite varierande svårighetsgrad :-D Men jag har ju ett helt år på mig ;-) Huksittande idag 2 x1,5 minut. 15 minuter är jäkligt länge alltså....

      Radera

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina