fredag 2 oktober 2015

Om att bli av med fett - intressanta artiklar om hormoner och fettförbränning #joachimbartoll

Den här bloggen heter "Mindrefett" och även om "Stark" också är ett mål för mig så är mitt närmaste mål ändå att bli av med mer av mitt överflöd ;-)  Det är därför jag fokuserar på högintensiv träning och funktionell träning i kombination med styrketräning framför rent "muskelbyggande".  Jag vill nå en hälsosam fettprocent och jag har sagt att det är att ligga mitt i normalspannet. Dit har jag ca 5,5 kg fettvikt kvar. Det här med att gå ner i vikt är inte så enkelt som "kalorier in och kalorier ut" som det käckt har hetat i många år, det är mycket mer inblandat i processen än kalorier och ju mer jag läser desto mer inser jag att jag inte vet, vilket då trigger min nyfikenhet ännu mer #nörd #kunskapsdriven



Inspirerad av tredje avsnittet av "Sanningen om den perfekta dieten"  på SVT där dom pratade om fettförbränning och hormonet leptin så gick min nördiga och kunskapstörstiga hjärna igång så jag googlade lite idag och ramlade över en artikelserie av Joachim Bartoll på MMsports: http://www.mmsports.se/Artiklar/Prestation-och-Traning/  som jag idag läste med stort intresse på vägen hem. Det är tre väldigt långa artiklar så är du inte lika nördig som jag så kanske du ser dem som väl mastiga, men gör ett försök, dom var mycket intressanta! (och jag väntar med spänning på del 4 och 5)

Jag citerar några valda delar som jag tyckte var väldigt bra!

Den absolut största boven vid övervikt är fruktsocker (fruktos) vilket vi återfinner i socker, agavenektar/agavesirap, modifierad majssirap/majsstärkelse (High-Fructose Corn Syrup) ....... Frukt innehåller vanligtvis ganska lite fruktos i förhållande till sin vikt (äpple innehåller mest) och är knappast något man behöver oroa sig över om man är aktiv och rör på sig. 

Fruktos fungerar likt en fettinlagrande strömbrytare.....(och) har en bromsande effekt på cellkärnans energiomsättning, så att vi lättare ska kunna lagra energi som kroppsfett. Det är en viktig funktion för att djur snabbt ska kunna gå upp i vikt inför vinterhalvåret (de flesta djur utvecklar faktiskt tillfällig diabetes för att snabbt kunna fördubbla sin fettvikt). Problemet i dagens samhälle är att vi får i oss rikliga mängder fruktos oavsett årstid – långt mer än vad vi skulle få från en normal hälsosam konsumtion av frukt.  Vår fettinlagrande strömbrytare förblir därmed påslagen året runt.


Leptin och adiponektin fungerar i symbios med varandra för att reglera kroppsvikten. Leptin är känt som "antisvälthormonet" och kontrollerar flera metaboliska processer och är en viktig faktor i hastigheten vid fettnedgång. ....Vid leptinresistens kan hjärnan inte avgöra huruvida kroppsfettet är på en acceptabel nivå och om du har tillräckligt med energi eller inte. Trots övervikt och mycket leptin i omlopp når inte signalerna fram och hjärnan tror fortfarande att du är i fara för svält. Du förblir hungrig och äter mer och mer.

Om vi har bromsat förbränningen med en för stor sänkning av energiintaget finns det egentligen bara en bra lösning för att börja tappa fett igen: att öka näringsintaget och bara ha ett måttligt energiunderskott från vårt födointag och samtidigt göra träningen lite tuffare och mer energikrävande.  ...  Träningen bör i huvudsak vara högintensiv vilket stimulerar rätt sorts hormoner

Det fanns massor mer intressant information men vill du läsa den får du pallra dig in på MMsports.se - copyright ni vet ;-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina