fredag 25 september 2015

Om endorfiner så här när en ofrivillig vilovecka är, förhoppningsvis, snart slut

Börjar känna av bristen på endorfiner i mitt liv nu, känner mig lite håglös och smådeppig. Kroppen är stel och orörlig och saknar att få röra på sig. Fem dagars ofrivillig vila är förhoppnings slut i morgon, och jag ser extremt mycket fram emot det. #countdown. Jag är helt medveten om att jag hade kunnat gå promenader och göra andra lugna aktiviteter men jag har varit för tjurig för det #femåring #detärsyndommig Jag hoppas kroppen har gjort sitt jobb nu och byggt tillbaka det jag tränat ner #starkast #snyggast #sexigast #fuckjante

Det här är konsekvensen av endorfinbrist ;-) Kan kanske förklara mitt mående - lite grann i alla fall :-D

"Minskar nivåerna av endorfiner minskar smärttoleransen, du kan känna dig depressiv, mer impulsiv, har sämre självförtroende, blir gråtmild, negativ, får en ökad offermentalitet, sämre medkänsla samt känner ett ökat sötsug och sug efter snabba kolhydrater." (källa: http://www.halsosidorna.se/Hormoner.htm#endorfiner)


Jag läste att socker och kolhydrater också triggar endorfinproduktionen. Och nu är jag kanske sist på den här bollen men då tänkte jag "JAHA, det är alltså enklare att sluta med socker om man ersätter kroppens sockerendorfin med träningsendorfin" #facepalm #smart #detvetallasäkertredan. 

Ikväll festar jag loss på te med citron och ingefära i och till det lite grantäpple. Sedan fortsätter jag att tokäta blåbär, här ska immunförsvar boostas och bacillerna ska inte våga sig i närheten av mig igen. #komigenkroppen Och vet ni, endorfiner bygger immunförsvar så jag ska ordinera mig själv en rejäl hög av den varan i morgon. Både genom träning och andra aktiviteter! #lovingmylife #goodthingshappen #karma


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina