torsdag 24 september 2015

om att vara lite förändrings(o)benägen #whateverthatis #fuckcomfortzone

Förändring är och måste vara en (naturlig) del av våra liv, utan förändring står vi stilla. Förändringsbenägen vad betyder det för dig? För mig är det att våga ta chansen när den kommer, att ta några risker ibland och att vara nyfiken på livet!

Jag försöker att förhålla mig till förändring snarare än att "hantera" den.  Ändra din tanke och du kan ändra din känsla!  Att vända mitt liv är en av de större förändringarna jag gjort, när jag pausat ett tag så fanns energi nog att börja en förändringsprocess. Dom upplevda fördelarna av den framtid jag ville ha var större än de ansträngningar jag var tvungen att göra för att nå dit, vågskålen tippade och motivationen infann sig.


Bara en tippande vågskål räcker sällan, det behövs "Change Enablers" - alltså omständigheter som driver förändringen och stöttar den, För mig har min familj, min fina vän Pernilla och min PT varit mina viktigaste Change Enablers. Men också tillgänglig tid, jag hade möjlighet att ägna mig (nästan) helt och hållet åt min fysiska och psykiska hälsa under nästan fem månader.

Ytterligare en aspekt av långsiktig hållbar förändring är cheerleaders eller påhejjare, dvs människor som visar intresse, nyfikenhet eller vilja att bidra på olika sätt. Mina cheerleaders får mig att tagga till och dom hjälper mig att hålla motivationen uppe och är väldigt värdefulla!

Jag hade motivationen, jag hittade mina enablers och nu har jag en hel hög cheerleaders som pushar mig framåt. Jag tog chansen, jag har tagit en del risker och jag blir bara mer och mer nyfiken på hur mitt nya liv ska gestalta sig. Jag kanske är lite förändringsbenägen ändå, trots allt ;-)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina