fredag 11 september 2015

Kosthållning som pendlare - vad ska man äta egentligen?

Jag är supernöjd med min kylväska från shik.se men jag måste ju fylla den med något! Jag kommer rätt många dagar att gå upp halv sex- sex-ish och åka hemifrån sex-halvsju-ish. Jag är inte sugen på att gå upp ytterligare tjugo minuter tidigare för att äta frukost hemma utan jag behöver flytande föda som kan intas på tåget! Jag har ju denna vecka provat PT-ns "fett-kaffe" som frukost och visst håller jag mig hyfsat okej på det men helt mätt blir jag inte (i morse klockan åtta var jag tokhungrig så jag fick trycka ner 2 finncrisps på väg till ett möte). Å andra sidan så har jag inget ägg i mitt kaffe för min mage gillar verkligen inte ägg så idag har jag beställt lite andra sorters proteiner från Råvarubutiken som jag kan mixa ner i kaffet och förhoppningsvis mättar det lite bättre då!

Jag är allergisk mot vete och tål inte vassleprotein särskilt bra så varken mjölk eller vete kan ingå i min kost, det komplicerar saken lite. Dessutom vill jag helst äta så stor andel ekologiskt som möjligt och gärna närproducerat :-D #kräsen Det går ju inte att få ihop alla gånger så vissa kompromisser gör jag ju men strävan finns där!

Kan jag klara mig till 10 utan något annat än kaffet så kan jag äta naturell soyayoggi då med min hemgjorda bovetecrunch, bra protein och näring och noll tillsatt socker, ofta har jag blåbär eller granatäppelkärnor i också.

Medhavd lunch, här blir det lite för lite grönsaker känner jag, på min förra arbetsplats fanns en personalrestaurang där man kunde köpa bara en "liten sallad" att ha till maten, det saknar jag. Å andra sidan är det meckligt att ha med sig en massa olika bunkar, blir ju tillräckligt ändå känner jag :-/

På eftermiddagen äter jag en frukt, ibland avocado, finn-crisps med oststavar eller en morot. Ska jag träna efter jobbet behöver jag ju dessutom ett träningsmellis så då blir det typ en av mina proteinbrödbullar och kanske en frukt till. Denna vecka har #Oatly #älskahavre samplat ut sina "almost  proper breakfast" på centralen i Göteborg så då har jag mumsat i mig dom, inget tillsatt socker men såklart socker från frukten (ca 9g sockerarter / 100).

Det är en massa mat att släpa på varje dag! Skulle behöva ett kylskåp på mitt kontor #haha och det tar ju en stund att varje kväll förbereda morgondagens mat.

Kvällsmat är oftast nån form av husmanskost, fast med mycket kål till, min "nödmat" är ekko gourmets lemon masala burgers som jag har i frysen och steker upp bara, oftast med stekt vitkål och morötter till. #mums

Jag äter matsmältningsenzymer, probiotika, krom och aloe vera som dagligt kosttillskott och tar ibland glutamin efter träning.

Jag räknar inte kalorier men försöker att äta mat som mättar mycket i förhållande till kaloritätheten och väljer fortfarande bort allt som är godis/glass/kakor och dricker bara kaffe, te och vatten.

För mig är det viktigt att hålla mig "mätt" för blir jag sugen eller för hungrig så finns alltid risken att sockerjunkien i mig går bananas och jag äter nåt jag absolut inte vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina