måndag 4 maj 2015

PT-pass # 7 - då jag äntligen fick puckla på min thaiboxande PT och jag gjorde en 1.20 lång planka

Hade en busy förmiddag idag med bland annat biljettsläpp på Stålboms och lunch med en fd kollega som jag har saknat massor - sådana möten ger så mycket energ! (och förhoppningsvis ger det motparten lika samma tillbaka).

Latade mig och tog bilen till gymmet med den officiella undanflykten att jag skulle hämta maken direkt efter passet och att jag då inte "hann" gå hem och hämta den #älskarminvolvo #madebysweden


"Uppvärmning" idag var lite mage och lite baksida lår och igen förundras jag över hur svårt det är att göra till synes enkla övningar. Tänk dig att du ska ligga på rygg med fötterna på en pilatesboll, lyfta höften, och sedan så ska du lyfta ena benet och rulla in bollen mot rumpan med det andra. Jag lyckades med att göra 3 men det var SJUKT jobbigt. Jag fick en liten flash om hur mina stackars simskoleungar måste känna sig när jag tjatar på dem om pingvinfötter och håååååååll pingvinen heeeeeela vägen. #stackarsbarn #jagförsökermenkroppenvillintesamarbeta 

typ så här fast med ett ben
lånad bild från: http://www.ball-exercises.com/


Änywäj, sedan var det dags för planka. Förra resultatet var mediokra 50 sekunder och mitt tidigare personbästa är 1.30-ish  (då när pepp-Pernilla sa "bra det är halvvägs till godkänd bålstabilitet" #thankyoumyfriend) och idag höll jag #tadadaaaaaa En och tjugo! HEPP! #dansarmentalsegerdans 

PT-Gustaf gillar ju att maxxa varje övning så idag fick jag göra situps med en medicinboll mellan knäna, insida lår och mage all in one #dubbeltsåbra - en övning jag faktiskt fixade hyfsat #bröstsimsmuskler

På det följde ett skivstångspass som var förvånansvärt tungt, det var typ "serie"-övningar med bred rodd, squat, axelpress, bröstlyft, smal rodd, utfall och bicepscurl. Men sedan kom passets höjdpunkt #yeahbaby  :-D  Tabata! PT-Gustaf utmanade med först svikthopp, sedan höga knän mot mits varvat med box på mitsen #finallysomeviolence :-D :-P , PT-Gustaf dubblar som thaiboxare så det kändes rätt skönt att få puckla på honom lite ;) Sista setet var "skidor" - eller skulle vara skidor, det var nog mest släpa fötter över golvet #viljestyrka #Ididit

Runt i huvudet körde jag: No my legs aren´t that tired, yes I can breathe, keep on going! 

Sedan lite intervaller på cross-trainern och jag var officiellt slutkörd, finito, kaputt, och väldigt glad att jag hade den där volvon på parkeringen ;) 




6 kommentarer:

  1. :) Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte på det redan när du skrev om den här övningen förra gången: den är nästan en kopia av en jag gör från min sjukgymnast! Fast på två ben. Men i typ åtta upprepningar i tre set iofs. Till att börja med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, med två ben gör jag också typ 8-10 i några set (vet inte exakt, jag får inte räkna säger PT-Gustaf, det är tydligen hans jobb ;) - jag är övertygad om att han har nån baktanke med det :-P ) Prova med ett ben :-D

      Radera
    2. Haha! Lena har nog nån slags plan att jag ska kunna göra med ett ben - hon mumlade nåt om det en gång - men jag har ingen intention att rulla av :D håller du också fast och still i fem sekunder vid varje böj?

      Radera
    3. nä, inte så mycket som fem, men om jag rullar in eller ut för snabbt får jag bannor så jämn men långsam rörelse verkar det som om jag ska eftersträva ;)

      Radera

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina