fredag 8 maj 2015

Promenadrekord - startade kyligt och slutade med solen i ansiktet och vinden i ryggen!

I onsdags missade jag ju mitt enmilsmål med några hundra meter #intesåvälplanerat, idag var jag bättre förberedd #strukturfascistsomjagär Så, jag använde utmärkta eniro.se och deras linjal och måttade upp en runda som var mer än 1 mil lång, och det stämde väldigt bra. Jag utgick från Strandbaden där jag ätit lunch med maken (lax med rotsaker) #vardagslyx Eftersom det blåste lite försökte jag hitta en runda med lite mer lä men som ändå erbjöd lite trevliga omgivningar. Självklart ville jag ju gå på stranden också, även om det var kyligt som tusan i vinden. #älskahavet


Så jag började vid Strandbaden, gick hela vägen till Netas och sedan upp genom Hjortsberg (rätt trist sträcka) mot Slättenskogen där jag följde den gamla järnvägen till Skogskyrkogården (gillar inte att gå längs med kyrkogården men jag utmanade mig själv #doonethingthatscaresyou), vek tillbaka och över Ätran vid Hertings kraftverk, följde laxpromenden till Tullbron, över Tullbron och sedan på södra sidan till Söderbron där jag nådde målet och sedan gick jag hem! Som ni ser höll jag idag också ett högre snitttempo än sist, Nu är jag trött i rumpa och ben och stolt över mig själv! Som sällskap idag hade jag en P3-dokumentär om svenskar som utvandrade till Sovjetunionen. Intressant och en helt okänd del av vår svenska historia. 

Här kommer lite bilder från min promenad idag (klicka för att få större format)!


Startpunkt, äskade Skrea Strand 


Slutet på stranden, det vi kallas Netas

Här gick det en gång en järnväg, naturen har svårt att återerövra landskapet

Utmed gamla järnvägen finns stigar och på många ställen är det sand!

Laxbron med Hertings kraftverk i bakgrunden

Hertings kraftverk efter ombyggnationen som öppnat upp forsen igen!

Och så var det ju Tullbron då, ett landmärke för staden

Vid södra brofästet finns en liten kvarvarande rest av borgen Falkenberg och skulpturen Skattvådreskan (här är också en turfzon om du sysslar med sånt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina