fredag 14 oktober 2016

Tränade ikapp det saknade styrkepasset idag! Marklyft och bänkpress - yey!

Vi behöver fler tjejer på vårt gym som vågar sig in bland stänger, viktplattor och hantlar, då skulle inte jag bli så utstirrad av grabbsen när jag står där i mina #tyngre träningstights och lastar på vikt på skivstången ;-)  Så kom igen nu tjejer, skippa bodypumpen och träna lite riktig styrketräning istället!

Det här passet är ju egentligen tisdagspasset som då råkade bli thaiboxning istället :-D Och planen var hela tiden att köra marklyft och bänkpress. Marklyften är jag inte nervös över men bänkpressen kändes lite läskig eftersom axeln inte varit direkt kompis med mig och jag INTE vill bli skadad tills på söndag då ett äventyr väntar på mig i Halmstad #cliffhanger.

Nåväl. Började med lite aktiveringsövningar för rumpan och lite rörlighet för ländrygg innan jag la på två femtonkilosplattor på stången (50 kilo totalt då alltså). Körde 5 reps som uppvärmning. Den var LÄTT. #whut? Så där stod jag och dividerade med mig själv om jag skulle ta dom 60 jag hade tänkt eller faktiskt höja till 70, Jag höjde till 70.  Sedan körde jag 3 set med 5 reps på 70 kilo. Dom sista var tunga men inte ens i närheten av omöjliga! Jag försökte fokusera på att trycka undan golvet snarare än att lyfta stången och det tyckte jag att jag klarade. Det är värre med "vridningen" i handen för att aktivera latsen, den får jag inte till riktigt så det måste jag nog öva på lite till!



Gjorde sedan lite uppvärmning och aktivering av axlar och bröst och började bänkpressa med bara stång. La sedan på 7,5 på varje sida så totalt 35 kilo. Körde 3 set om 5 reps. Sista var det nära att jag inte fick upp men till slut så!

Funderade sedan lite på förhållandet mellan vikten på marklyft och bänkpress. Jag borde ju, i teorin i alla fall, klara mer än dubbelt i marklyft mot bänkpress och jag är dessutom starkare i underkropp än överkropp. Så. Jag borde faktiskt kunna klara mycket mer i marklyft. Teknikfinjusteringar där tror jag är det som behövs, och en rörligare ländrygg!

Efter det var jag duktig elev och körde rehab/rörlighet för fot och axel. Och avslutade sedan med lite snabbhetsträning på säcken.

Och kabooom rakt in i helgen ;-) dags att sova så jag orkar upp till thaiboxningen i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina