söndag 9 oktober 2016

Om att våga lite mer - och invigning av mitsarna!

Idag var en sån där dag när mitt gamla jag hade hittat fyrtioelva ursäker för att inte träna. Och inte hade jag nån plan direkt heller, måste verkligen hugga tag i han den där PT-n jag har och få lite ordning på den här träningsplaneringen för just nu är det way to much ad hoc och way to little planning. #strukturfacist

Så. när jag får frågan från gymkompisarna "vad ska du köra idag" och svaret är "jag vet inte än"  :-D  Ja, man får liiiite konstiga blickar alltså ;-) Men under tiden jag körde lite uppvärmning i trx-en så funderade jag på vad jag inte skulle göra och tänkte att jag får se vad som blir över. #ocksåenslagsplan, Bänkpress och allt som är axelbelastande var uteslutet, ryggen var rätt trött så hmm. Ben då?

Jag har ju tidigare kört knäböj i smit-en men va fasen, nån gång ska jag väl släppa den snuttefilten som ställningen innebär så jag la på vikter på den fria stången istället! Hade ju inte en aning om hur mycket jag skulle klara  men började med 10 reps med bara stången (20 kilo) och ökade sedan med 5 kilo i taget, körde gradvis färre reps ner till 5 reps på dom 50 kilo där jag stannade. Hade inte riktigt korrekt djup i dom sista men jag ger mig själv godkänt ändå ;-) med coachen på plats hade jag garanterat vågat gå lite djupare, nu fick maken assistera och, ja han är bra på mycket, men som viktpassare är han inte helt rutinerad ;-)

Sedan körde jag vadpressar i sittande benpressmaskinen, 58,5 kilo 3x20.

Testade sedan en ny rumpövning, kände att jag behövde ett bra alternativ till min vanliga medicinbollslyft i de fall jag inte har tillgång till medicinbollar. Så gummiband runt "foten" på vanliga gymbänken i lutande läge, ligga med huvudet ner och så dra gummibandet med fötterna. Helt okej övning, behöver nog komma överens med mig själv om rätt motstånd bara! Tror att jag ska knyta runt bandet också så kan man få med utsida lår samtidigt.

Följde upp med enbenshopp på stepbräda. Med otejpad fot. SCARY. Började med högra friska foten och det gick ju bra. Sedan vänstra, otjepade och höst ostabila foten. Blev först överraskad över HUR instabil den är men när jag väl fått klart för mig statusen så gick resterande hopp helt okej.

Avslutade med att inviga mina nya mitsar med maken som mitshållare. Mina nya STENhårda mitsar. Tror jag får låna ut dom till Gustaf lite så han får sparka in dom ;-) så dom gör lite mindre ont :-D  Men så himla bra att ha egna, nu kan jag träna slag varje dag om jag vill!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina