torsdag 26 maj 2016

Träna är inte allt - man måste äta också!

Jag får ibland frågor om vilken diet jag går på eller hur mycket jag har "offrat" kostmässigt för att gå ner i vikt. Svaret på frågorna är: Ingen och Inget. Men jag har gjort en del ytterst medvetna val.

Mina förutsättningar var att jag inte åt vete och inte vassleprotein (dvs inga mjölkprodukter förutom smör och hårdost). Jag var nog lite mer än normalkunnig i kost och näringslära då min mamma har jobbat inom det området hela sitt liv och jag har haft problem med magen i många år och då lärt mig ett och annat på vägen.

När jag började träna med Gustaf var det några saker jag ändrade på, först och främst tog jag bort allt onödigt socker, dvs kakor, bullar, glass, läsk, sedan la jag fokus på att försöka få i mig mer protein än jag gjorde tidigare. Fick också med mig rådet "ät när du är hungrig, låt bli när du är mätt"

Under året som gått har jag läst mycket om kost i förhållande till träning och det är minsann inte lätt att hitta rätt i djungeln ;-) Så det jag skulle vilja skicka med dig är "gör det inte så komplicerat" ;-)

Fundera på det här:

Varför äter du nu? Är du verkligen hungrig eller bara sugen? Och är du sugen för att du är uttråkad? Eller är du sugen/hungrig nu för att din mat- och sovklocka säger att du ska äta nu? Äter du för att du är ledsen? glad? Har din hand bara hamnat i chipspåsen utan att du egentligen vet hur det gick till?

Mat är näring, inte tröst och inte sysselsättning. Om du äter av andra anledningar än att din kropp behöver näring löper du en risk att du äter mer än du tänkt och andra saker än du tänkt.

Vad äter du? Handen på hjärtat, dom flesta vet att grönsaker är bra och att coca-cola och ostbågar inte är det. Varför äter du det du gör? För att det är gott? För att det var snabbt att få fram? För att det var det som fanns hemma?

Mat består av makronutrienterna kolhydrater, fett och protein, dina måltider bör innehålla alla dessa. Vilken fördelning är kanske inte superviktigt, vissa äter mer fett, andra mer protein och andra mer kolhydrater. Normalt är det så att ju energitätare livsmedel (fler kalorier) desto bättre mättnad och därmed blir det naturligt mindre mängd. Om du äter riktig mat är det faktiskt svårt att äta för mycket kalorier. Det är sjukt svårt att äta sig fet på potatis, torsk och broccoli ;-) Se till att du har bra mat hemma, men det ska vara sånt du gillar att äta!

Bli nöjd ocn njut! Tänker du att äta det som är bra för dig måste vara tråkigt? Att du ska avstå från saker du vill äta? Att du inte är villig att offra din mat?

Jag tror helhjärtat på att om man inte blir nöjd av det man ätit så kommer man snart att vara sugen igen. Vad vi blir nöjda av är högst individuellt och bara du kan avgöra när du är nöjd! Om du avskyr att äta grönsaker är kanske "biff och bea" din melodi? Det är absolut inte dålig mat - det är tillbehöret till biffen och bean som är det ;-) Om du har svårt att äta på morgonen, låt bli det då och ät lite senare. Ät många gånger, ät få gånger, vilket som, bara du blir nöjd! Och vill du äta en bit choklad eller en glass, gör det - ha inte dåligt samvete för det du äter men var medveten om vad som ligger i andra vågskålen. Är den där glassen värd 50 burpees?

Så, för att sammanfatta, om du äter för att du faktiskt är hungrig, äter riktig mat och äter det tills du är nöjd (och inte längre), då kommer du att göra din kropp en stor tjänst och den kommer säkerligen belöna dig för det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina