tisdag 22 november 2016

Om att vara riktigt dålig på att vara dålig #intemindagidag #självförtroendetibotten

Trots att vi bara var 4 personer och att coach Emma gjorde sitt absolut yttersta för att hjälpa mig få tekniken på plats så blev det inte särskilt bra idag. Ingen skugga på Emma, bara på min mentala inställning. #fuckyouhjärnan Jag suger på att vara dålig helt enkelt. Kan det vara min all-or-nothing-personlighet igen? #noshitsherlock

FAN OCKSÅ

Det är exakt nu, exakt i dom här situationerna jag behöver Gustaf. Jag ångrar mig, jag är INTE redo att stå på egna ben, kom och hjälp mig!! Jag försökte verkligen att hämta in alla klokheter han har lärt mig och mitt huvud kan tänka "så bra nu har du nåt mer att träna på" men det är inte det jag känner. Jag känner "din värdelösa sopa vad gör du här, varför går du bara inte hem? Sopa! Sopa! Sopa!". Jag försökte peppa mig själv men alla jordens ursäkter inklusive mina skador passerade istället mitt medvetande. Och nej. Om du inte tror att du kan så kan du inte.

Redan i uppvärmningen blev min extrema orörlighet tydlig, kände mig som ett kylskåp. På riktigt. Och jag som trodde jag var hyfsat rörlig... eh.... not! Ländrygg, axel, armbåge och handrygg ska vara samtidigt i väggen.... HA! Två punkter av dem kan jag men inte fler, det går inte ens att TRYCKA in mig med våld. Känns ju rätt hopplöst liksom. #jävlabröstryggslåsning #förbannadekortabröstmuskler

Dagens pass bestod sedan enbart av "power snatches" och overhead-squats. En Power-snatch är som övningen som på svenska heter "Ryck" och som är en del av dom Olympiska lyften, men man sätter sig inte djupt i ass-to-the-grass position. Först skulle vi ta reda på vilken vikt vi klarade en power-snatch och 4 overhead squats på. Redan här föll mitt mod rätt hårt. Jag har gjort frivändning med 30 kilo, 2 reps. Jag har gjort nån enstaka axelpress med 20+ kilo. Alltså en stång utan vikt väger 20... Det är lätt att bryta ihop och gå hem då. Det är lätt att känna sig jävligt svag och värdelös. Jag fick istället teknikstången som vägde 10 kilo ... Well, det var inte aktuellt att lägga på några vikter där inte. Kan säga att min axel var rätt sur på mig ändå... och jag tycker ärligt att det är lite läskigt att belasta den på det här sättet för jag litar inte på att den håller, skulle den ge vika när jag har en massa kilo över huvudet så lär jag ju skada ryggen när jag tappar den... Jomensåatt. Jättebra tankar att ha i huvudet, verkligen, jättebra... NOT!

Sedan bestod passet av en del där vi skulle göra 1 powersnatch följt av 3 overhead squats, 7 gånger. Med en 10 kilos stång så rann inte svetten precis... "se det som ett teknik-pass" - hmm - jo - eller som ett "du är jävligt dålig"-pass #intemestpositivivärldennej

Sist skulle vi göra 75 powersnatches. Japp. Sjuttiofem. Jag skojar inte. Sjuttiofem. Och det är här jag faktiskt till viss del förstår kritikten som ofta riktas mot Cross-fit att det inte är "nyttigt" och i vissa fall till och med farligt. Jag är absolut inte nybörjare på styrkelyft (även om jag inte gjort ryck och stöt) och har ändå en viss kontroll på min kropp och mina muskler, jag är inte helt otränad men skaderisken på ett pass som det här är skyhög. Om en hyfsat otränad person av kvinnokön kommer till här passet och får veta att hon förväntas göra 75 powersnatches med 25 kilo... tja, nä, det blir nog inget bra faktiskt. Det är en väldigt avancerad övning som kräver otroligt mycket, rörlighet i både axlar, rygg och vrister, bålkontroll, styrka, mod... Inte direkt något man bara går in och river av 75 stycken av liksom...

Kände ju inte att jag direkt hade tränat efter det här så jag gjorde 20 stycken jumping pull-ups och sedan gjorde jag 3x3 med grönt gummiband, både pronerat och supinerat grepp (handflator mot och från mig). Filmade men jag tänker inte visa er min usla teknik utan den behåller jag för mig själv för att ha nåt att jämföra med i framtiden ;-)

Men, hörrni, jag var i alla fall jäkligt snygg i mina snakeskin-tights från power woman, eller hur?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina