fredag 18 november 2016

Fredagsfys! WOD 21-15-9 #älskarmarklyft #learningthelingo

Idag blev det lunchträning med Emelie! Och när jag kom in och såg vad som stod på tavlan blev jag helt toklycklig. För det stod:

💙 MARKLYFT 💙

Det kan bara bli helt perfekt när ett intervallpass inkluderar marklyft, ni fattar att jag hamnat på rätt ställe va? 😘

Dagens "WOD" (Workout of the day) var på formen 21-15-9, dvs tre varv, första varvet med 21 reps, andra med 15 och tredje med 9. Övningarna var Marklyft, pullups och burpees (over bar).



Det är lite nytt att lära sig, såsom att det som jag kallar burpee kallar dom nåt annat och en hel del "lingo" att bli bekväm med. Det är väl också det som Cross-fit ofta får kritik för, att det är ganska mycket "vi i vår klubb" och att det på sätt och vis blir exkluderande om man inte förstår. Men jag vet inte, det är rätt mycket "lingo" i vanliga gymvärlden också, namn på övningar "superset" och annat som man måste få förklarat för sig innan man fattar.

Marklyftet körde jag med 40 kilo (20 kilos stång), jag hade nog kunnat ha 5 kilo till men å andra sidan var det lite skönt att en station att "vila" på ;-) Jag tog ju vanliga "herr"-stången och Bostjan (instruktören) trodde jag tog fel, men nope, jag vill ha den. Helt onödigt att vänja sig vid en damstång (tunnar och väger 15 kg) eftersom det inte kommer att finnas överallt. Jag tränar hellre mitt grepp då. :-D

Och för att inte nån ska få för sig att jag gjorde sådär många pullups så gjorde jag den skalade varianten "jumping pullups", dvs att man har fötterna på en låda och hoppar samtidigt som man drar sig upp (viktigt säger Tommy, att alla övningar ska kunna skalas och dagens instruktör Bostjan visade de skalade varianterna bra tycker jag).

Burpees var på "crossfit"-varianten och jag måste verkligen vakta mig själv där, det är ganska mycket mer påfrestande för dom inre magmusklerna än "vanliga" och jag vill inte börja slarva där nu!

Passet inleddes med uppvärming / rörlighetsträning och det är verkligen helt klockrent att börja med det, kroppen blir liksom "redo" på ett sätt som jag inte upplevt förut!

Hejja oss och jag är så taggad och det känns som en evighet till söndag när jag tänkte köra nästa pass! (För thaiboxningen tänker jag inte byta bort ;-)  )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina