onsdag 3 augusti 2016

Styrkeonsdag! #starksompippi #presspers #wihooo

Med lite pill och kompromisser så lyckades Anna och jag synka ihop våra scheman så vi möttes på gymmet för ett styrkepass! Vi hade bestämt att vi skulle köra marklyft, bänkpress och axelpress, typ överkropp alltså :-D En gång sa min coach nåt klokt (eller han säger många kloka saker) att träning ju handlar om att misslyckas, när man misslyckas vet man att man har försökt tillräckligt och att man har pushat sig utanför sin comfort zone, det är DÅ resultaten kommer. Så, när det gäller att lyfta vikter så har man ju ingenting att förlora på att försöka på en tung vikt, det "värsta" som kan hända är ju att man får plocka av lite, eller hur?


Vi började med marklyften, syftet idag var inte att persa eller köra toktungt - det gjorde jag ju förra veckan #kanintemaxajämt, så min plan var 4 reps per vikt och vi började på 50 kilo. Det är en helt okej ingångsvikt känner jag, tillräckligt tungt för att jag ska kunna få bak rumpan ordentligt men inte så tungt att jag riskerar att tappa ryggen och båltrycket. Vi ökade sedan med 10 i taget till 60 och sedan 70. På 70 blev det bara 3 reps för jag kände att då orkade jag inte hålla båltrycket längre #lydigochlyssnarpåcoachen. 

Sedan körde vi bänkpress där vi började på 30 kilo och jag körde 6 reps, ökade sedan till 35 och fick till ytterligare 6. På 37,5 blev det bara 4 och på 40 blev det 1. Gjorde ett försök på min persvikt 42,5 också men det gick inte, jag fastnar längst ner och saknar styrkan i ytterläget. Så bara fortsätta nöta grundövningar där. 

Dags för axelpress och vi körde först med bara stången (20 kilo), det var tungt men inte omöjligt så vi la på 5 kilo och då lyckades jag med 4 strikta militärpressar, Anna ville öka så vi la på 2,5 till och hade då alltså totalt  27,5 och jag gjorde faktiskt 2, men inte strikta utan jag fick ta lite hjälp av benen. Provade på 30 också men det var som att flytta en vägg. Men nytt pers i axelpress är 27,5 kilo! Hejja mig! Ha då i minne att jag i april förra året knappt klarade att pressa en 1-kiloshantel i varje hand... Ganska rejäl utveckling ;-) och det trots inklämningssyndrom och rotatorkuffsproblematik! Det går om man vill och har rätt stöd och hjälp! Här ska både Gustaf och Dennis ha cred, utan dom hade jag inte klarat det!

Vi avslutade med 4 minuter tabata så vi blev liiiite svettiga i alla fall ;-)

Tack för sällskap och prat och skratt Anna! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina