lördag 4 juni 2016

Riktigt fysiskt tufft thaiboxningspass med realitycheck ;-) #hårdjävlaträning

Passet idag leddes av Svempa och Niklas. Svempa pratar mycket om stil, om klass och om att fightingen ska vara snygg och kontrollerad, att det är en slags dans. Niklas pratar mycket om strategi och om "schackspelet" som thaiboxning är. Jag erkänner att jag i hela mitt liv haft galet mycket fördomar om kampsport, jag har verkligen inte alls förstått vad det handlar om. Jag är nu i stadiet att jag fattar hur lite jag fattar och då blir jag en nörd av stora mått och vill bara lära mig MER hela tiden! Den som bäst klarar att hålla huvudet kallt, att göra rätt sak i exakt rätt stund, den vinner, inte den som är starkast eller snabbast (även om det hjälper att vara både stark och snabb ;-)  - se nedan!)

Vi fick idag först sparras helt utan skydd för att lära oss kontrollera slagen, det är svårt, jag har inte världens bästa spatiala seende så avståndsbedömning är inte riktigt min starka sida #haha #skojarinte

Därefter gick vi över till att sparras med benskydd, inga slag. bara "allt man kan göra med benen", vi fick byta partner i varje rond och det är raketfart ut ur komfortzonen nu vill jag lova. Jag tycker det är lite småjobbigt att sitta nära okända på t.ex ett tåg (tågpendlar varje dag, tjohooo #not), men här är det liksom tröjor av (även för mig, galet hett - älskar värmen!), svett som rinner och killar jag inte känner (och några tjejer) och ganska rejält mycket kroppskontakt, på pappret ett mardrömsscenario för mig, men vet ni - det är det inte! Det är skitkul!



Efter halva passet lämnar Svempa över till Niklas och då drog han upp nivån ett steg. Fysiskt tuffare ronder, han pratade massor om att vi måste försvara oss, att man inte kan ta hur många smällar som helst. Vi körde sedan sparring med både handskar och benskydd - å jädrar vad jag fick bekänna färg mot grabbarna idag. #pjuuuu Var skönt att få en och annan rond mot Anna eller Denise och "vila" lite ;-) Min stora lärdom idag är att jag inte ska låta mig dras med i min motståndares tempo eller rytm, så fort jag gör det så tappar jag mitt fokus och "min" fighting och hamnar enbart i försvarsläge. Jag ska nyttja mina styrkor och göra "min" rond. Andas. Fokus. Strategi.

Well, det sagt, så fick jag idag gå en av ronderna mot Niklas. Han är stor, han är stark, han är erfaren. Lite som Baloo faktiskt, och yes idag var jag Mogwli som tumlar iväg mot stocken. Det är en himla tur att han också är världens snällaste för är man så stark och så stor och så grym på thaiboxning, då måste man banne mig vara snäll också. #krampådigniklas. Han petade liksom knappt på mig och det gjorde jävligt ont ändå. Fast det sa jag ju inte, men ärligt så är jag inte så tuff som jag tror jag är ;-) Fick ett par rejäla smällar "för jag höll ju inte upp garden" #menherregudskärpdig, och givetvis ett par träffar på vänster lår - som förvånansvärt nog inte är blått, inbillar jag mig kanske? Det var mina hittills 2 tuffaste thaiboxningsminuter. Och jag lärde mig massor på det. Och jag var heeeeelt chanslös. Roligt? Jajamän!


Men jag skulle vilja ställa Bagheeras fråga till Niklas: Säg mig, när du knockat dina elever - hur tror du då att de kommer att kunna minnas det du lärt dem?  ;-) :-D 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina