söndag 5 juni 2016

PT-pass # 57 - tung styrketräning i dropset och proteinvåfflor #nuskajagsnartvilalite

Dagens pass var kanske inte det jag har varit mest taggad inför, men det blev ett ruskigt bra pass ändå! Och så lyckades jag med ett recept på proteinvåfflor också!

Facebook har ju sin "dina minnen"-funktion och nu i veckan skickade den upp ett 3 år gammalt inlägg där jag var nöjd över att äntligen vara under 80 kilo. Det varade ju inte den gången (heller). Gustaf frågade om jag hade någon teori om varför det inte funkade då men har funkat nu. Jag har ju både försökt själv och med PT "small group" tidigare och jag tror helt enkelt att jag behövde (behöver?) mer stöd än vad jag skaffat mig själv i mina tidigare försök. Dessutom hittade jag ju nu en PT som verkar fatta exakt vad jag behöver och när jag behöver det ;-)  Jag är nu ruskigt nära en annan "drömgräns" - vi får väl se hur lång tid det tar innan jag knäcker den ;-)

Nog snackat, dagens pass med tema "dropset gånger två" gjorde ont precis överallt, som det ska vara med andra ord. Inte alla "ont" var Gustafs fel dock ;-) en del får jag skylla mig själv eller mina thaiboxkompisar för :-D #baraliteynkligokej?

Det här är kanske inte rätt ordning men jag tror nog att allt är med

  • Bröstpress start 12,5 kg, (känner mig stark här, men dom sista repsen med en pytteliten hantel kändes fånigt tunga och Gustaf fick styra mina handleder)
  • Framåtlutande flyes start 6 kg - inga problem!
  • Benpress start 180 kg (x 10!!!!!) Gjorde ont som f-n i vänster lårmuskel :-(  
  • Chins (vidrigt tungt, mental meltdown, coachen fick lyfta upp mig sista repsen)
  • Baksida lår i maskin, start 41,5 kg (krävde allt pannben jag hade och jag erkänner - jag lipade igen :-/  men jag vet att jag behöver det så väl om kroppen ska kunna hålla och prestera i thaiboxningen) 
  • Dips - kändes okej trots att musklerna var rätt trötta redan efter att ha assiterat i tre tidigare övningar. 
  • Lätt smal rodd för att skulderbladsaktivering
  • Core - här gjorde sig ryggen lite påmind, vi gjorde en core-övning på thaiboxningen sist som jag nog inte tror var helt bra för mig, hade ont i ländryggen i natt. Men jag pinade mig igenom en del av det coachen ville i alla fall. 
Eftersom det är styrka jag har för lite av i min nuvarande träningsplanering så kör jag oftast ingen cardioavslutning med Gustaf utan vi fokuserar helt på styrkeövningar, #melikealot #starksompippi!



Som lunch idag fixade jag ihop några proteinvåfflor och förvånansvärt nog gick dom hem hos resten av familjen också!

Recept proteinvåfflor
16 våfflor blev det av det här:

5 hårt vispade äggvitor
2 ägg
1 dl proteinpulver
3 dl sojamjöl
1/2 dl maizena
5 dl sojamjölk
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
75 gram smält smör

Blanda allt utom äggvitorna till en slät smet, vänd sedan ner äggvitorna och grädda som vanligt! Vill du göra dem fettsnålare och har ett bra teflonvåffeljärn kan du utesluta smöret. Det går säkert bra utan maizena också om du vill minska kolhydraterna, det ger en viss "krispighet" till våfflorna. Eftersom jag ville att barnen skulle äta våfflorna la jag i en matsked råsocker också, det behöver du inte göra om du inte vill! 

Med hjälp av kostbevakningen.se så räknade jag ut att det blir 160 kcal per våffla med 11,5 g protein, 8,5 gram fett och 8 gram kolhydrater. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina