torsdag 1 september 2016

Idag var det INTE roligt på träningen #fail #skadadigen #thaiboxning

Thaiboxningen på torsdagar börjar 18 och jag får ligga i rätt hårt för att hinna det men idag var tåg och bussar i tid så jag hann till och med svepa en espresso innan jag och volvon sladdade bort till lokalen. Jag tejpade min fot och axeln kändes hyfsat okej, både Anna och Erica var där så allt var upplagt för ett bra pass.

Men.
Så.
Blev.
Det.
Inte.

Och med risk för att låta som en bitter surtant så har jag svårt att förstå att det så ofta inom föreningsvärlden görs övningar helt utan instruktion och helt utan progression. Det är inte bra nånstans, varför göra övningar med så hög skaderisk? Jag ville ändå inte vara helt motvalls utan ändå försöka men nej, det där var FÖR farligt (och då pratar vi alltså om uppvärmning för en thaiboxningsträning). Och det slutade med att både fot och axel och dessutom nacken ovanpå det gjorde ont. Dagens uppvärmning bestod nämligen av kullerbyttor i olika former och att kasta sig runt i en sidledes kullerbytta helt utan instruktion, även om den är på en mjuk matta... nä, #notworking, vänster sida så gjorde det bara ont i höften, höger, nä det gillade INTE min axel #ajsomfan, så jag gjorde inga fler. Nästa varv, bakåtkullerbyttor "ni kan ju gå upp på händer också" - SKOJAR du eller? Men jag försökte men nacken gjorde rätt ont så jag struntade i att göra fler där. Jag kan inte göra kullerbyttor utan att bli så yr i huvudet att jag nästan kräks, så jag stod mest och hängde en stund. Sedan skulle vi göra nån hukgångvariant, och nej, det tyckte inte min ankel om. Det gjorde ont som F-N. Suckade, hämtade tejpen och tejpade den hårdare och tänkte att nu får det vara nog, det där gör jag inte mer. Gick och skuggboxades och värmde upp på lite mer normalt sätt, lugnt och stillsamt, provade vad foten tålde, sneglade bort mot dom andra och dom höll på några hemska krypa-på-golvet-grejor som faktiskt såg rätt farliga ut dom också. Det här avslutades med att vi skulle hålla emot i varandras nackar och ehhh. nej tack. INGEN drar i min nacke, inte ens Anna.

Well, en halvtimme senare var det över, inte världens bästa inledning. Vi fick sedan köra lite clinch med knä - mer yrselanfall blev det av det (jo jag vet Gustaf, jag ska inte gå åt samma håll hela tiden...) och därefter kicksparring och sist två ronder med uppercut-höger-krok-kick. Och förutom att jag var totalt ofokuserad och drabbades av tillfällig minnesförlust och faktiskt hade rätt ont i nacken så var det ändå okej.

Vi avslutade med 2-minutersintervaller x 4 övningar. Där en skulle kunnat ha varit spökboll på fighter-vis ;-)  med 4 kilos medicinbollar ;-)  Nån som vill vara med? :-D



Jag hade ju tänkt satsa lite mer thaiboxningen den här terminen men det verkar som om universum har andra planer :-/  lördagsträningen är framflyttad till 9 och det är för tidigt för mig, jag ska försöka men risken är nog att jag får hoppa över några och mina andra ideer verkar inte heller kunna gå i lås. Jag var så sjukt taggad för detta och så blir det mest pannkaka av allt.  MEN jag ska i alla fall åka till Stockholm och boxas med Madde Vall Beijner! DET ska fasen bli årets höjdpunkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina