fredag 22 april 2016

Fredags-plyo och trädgårdstabata! #lovingmyendorphins

Efter en lååååång dag framför jobbdatorn var jag enormt pepp på lite Grit Plyo idag! Som vanligt undrar jag tio minuter in på passet hur jag kan utsätta mig för det här för att tio minuter senare sväva omkring i endorfinhimmeln och studsa på råååååsa moln #sånjäklajunkie Det här med intervaller alltså, älska´rt!



Väl hemma skiner solen och eftersom jobbdagen spenderats inomhus kände jag ett stort behov av frisk luft så varför inte kombinera nöje med nöje och köra lite tabata i trädgården? Fick med mig kidsen och maken ut. Kidsen körde i och för sig på studsmattan vilket väl är liiiiiite fusk, men det är bättre än att sitta med näsan i en platta i alla fall! Maken dog halvvägs men jag bara studsade vidare på mina endorfinmoln. Körde 2 x 4 minuter blandade småhopp. Skulle nog kunnat köra ett par varv till men nån måtta får det vara på mängden endorfiner så här en fredagskväll #mycketbättreänvin

Passade på att träna lite förflyttning med skuggboxning också, jag måste nöta in vilken fot som ska gå vart, jag har en tendens att gå med fel fot först när jag backar så bra att öva lite när tillfälle ges! Fick mina benskydd och thaishorts idag också! Benskydden satt perfekt - skönt att ha egna!

Till sist måste jag bara tipsa om tyngres pod "Hjärnskarpt i Tyngre Radio" med Anders Hansen som gäst. Mycket intressant och fyllt med värdefulla kunskaper och insikter! Avsnittet handlar om hur fysisk aktivitet påverkar vår hjärna och vår hälsa. Te.x berättar Anders att från 25-årsåldern så krympor minnescentrat i hjärnan med 1% om året, men med 30 minuter rörelse om dagen (lätt pulshöjande) så ökar det istället med upp till 2%! Han pratar också om faran med stillasittande, att det inte hjälper att köra 1 timmes hårdträning på kvällen om man suttit still hela dagen. Å andra sidan så krävs det så lite som 1-2 minuters rörelse i timmen för att skelettet ska börja producera de ämnen som istället motverkar en hel del sjukdomar. Ja ni hör ju! In och lyssna med er!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina