tisdag 16 januari 2018

6:1 Om att jobba på självförtroendet och fucka komfortzonen

Spontanbokade mig på ett pass idag, tänkte när jag inte kollade programmeringen att det är säkert gymnastik idag bara för det... och jomensåatt. Gymnastik var det. MEN med coach Emma kändes det ändå tryggt och genomförbart så jag sprang inte och gömde mig ;-)

Innan passet stötte jag också på Garry och promotade igen min säck med tillhörande kampsportsgolv som kompletterande utrustning... alltså, om det blir verklighet... jag har ju egna mitsar... WIHOOOO #hållerallatummarochtår #bästaträningsställetistaden #lyssnarpåsinamedlemmar

Nåväl Passet då. Ja, det är inte i dom här övningarna som jag briljerar, så kan vi säga. Det gäller VERKLIGEN att hålla sig i skinnet och inte låta tankar kring hur långt ifrån jag är att kunna genomföra vissa övningar gro, för då blir det plågsamt och självförtroendet åker i botten. Fokus på det jag kan. Aktivera mina skulderblad t.ex. (tack Gustaf!) och ringrodd och planka fixar jag ju också rätt hyfsat. Och så fick vi ju avsluta med en "svettfest" också ;-) eller Metcon som det heter på crossfittiska. När man får göra 5 varv inkluderande bland annat 15 burpees (japp 75 totalt) ja då sprutar endorfinerna ur öronen sen och man ser ut så här!



Innan dess hade vi alltså gjort det här;



En hel del "skalningar" (anpassningar) för mig då. Delvis pga axlarna men mest pga att jag är så jävla svag.. 🙄 men jag jobbar på det! Vissa saker har jag dock bestämt mig för att jag SKITER i om jag aldrig klarar. Pullups t.ex.  Jag är helt säker på att jag kan leva ett fullvärdigt och lyckligt liv även om jag aldrig lyckas göra en enda. Sådetså.

Vi körde alltså i par om 2 där vi gjorde varje övning i blocket i 30 sekunder sedan byte, så i 3 minuter sedan byte av block. Eftersom övningsbytet var i dom 30 sekunderna så blev det ju i praktiken 20-22 sekunder aktivt i varje intervall.

1. Hängande skulderaktivering / skulderarmhäv - den här kan jag faktiskt göra såsom den är tänkt. Jag har hängt mycket längre än 30 sekunder så innan så det här kändes tryggt.
2. Planka / Ringrodd - också inom komfortzonen, med marginal
3. Hollow hold / Pistols - här börjar det. Pistols. Emma visade typ 4 skalningar. Jag provade med den enklaste av dem. INTE ENS I NÄRHETEN. 🙄😭  (det var ju här Gustaf hotade med att vi skulle stanna hela natten på gymmet om jag inte gjorde dom 10 han bestämt... han fick som han ville, det fick han ju alltid den lilla filuren... ) Nåväl. Jag sansade mig och kom ihåg vad Bostjan visat mig med att göra dom från sittande istället och det funkade.
4. Handstående / Armhävningar - "om man inte kan stå på händer då" 🙄 då kan man stå i pik sa Emma. Det kanske "man" kan men inte jag. Axeln skrek högljutt efter 5 sekunder. Not working. Så det blev sittande axelpress för mig (även i avslutande svettfestens wallclimb).
5. Arc hold / dips - hyfsat tryggt, jag gör på låda med benen så jag har ca 90 grader. Skulle nog kunna utmana ur styrkesynpunkt men det här en sån övning som jag lätt belastar axlarna fel på så jag lät bli.
6. Statisk pullup / omvänd planka. - okej jag säger bara HAHAHAHAHAHAHA Det här var jag ju faktiskt bättre på förr inser jag. Not good. Då kunde jag åtminstone "bromsa" mig ner, nu hade noll chans att hålla mig kvar ens en millisekund, inte ens med omvänt grepp. Omvänd planka trodde jag inte skulle gå eftersom jag har problem med "bordet" i yogan men det funkade med lite koncentration och lätt justering av vinkeln.

Ett roligt pass och ett roligt upplägg! Glömde fråga efter min par-kompis namn, jag tror inte jag har träffat honom innan, men om du läser det här - så tack för teampepp! 👍

Sedan 5 rundor "for time" (har inte en aning om vilken tid jag fick... glömde kolla, så lite bryr jag mig om själva tävlingsmomentet i den här sporten 😂)

15 burpees
10 pistols (från låda för mig)
5 pullups (jumping)
3 wallclimb (sittande axelpress)

Finish!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina