fredag 5 februari 2016

Vad ska man med en PT till egentligen? Vinn en PT-timme på Motionshuset i Falkenberg!

Ja, vad har jag PT-Gustaf till - egentligen? Förutom att det är väldigt lyxigt och praktiskt att någon hjälper mig att ställa in maskiner och hämta vikter ;-) och det faktum att det är väldigt trevligt att ha en träningskompis som är fullt fokuserad på just mig i en hel timme då alltså :-D


Det är inte så konstigt att man behöver en tränare även på gymmet, i dom flesta sporter / träningsformer så har du nån form av tränare, oavsett om det är lag eller individuellt, du har en fotbollstränare eller en tennistränare. Är du rookie går i nån form av "skola" för att lära dig teknik såsom i skidskola, simskola eller seglarskola. Men vissa saker förväntar du dig kanske att du bara ska kunna? Som att springa, hoppa eller lyfta tunga saker? Är det rättvist mot dig själv?

Även om du har tränat din "gren" ganska länge så har du fortsatt behov av en tränare, kanske är det till och med så att ju grymmare du är i din sport/gren, desto större behov har du av en tränare för att fortsätta utvecklas? Så bara för att du är en gymräv sedan många år betyder inte det att du inte behöver en tränare - i alla fall lite då och då!

Kost och träning är ett komplicerat område, det är inte heller särskilt lätt att försöka "googla" sig till vad man ska göra eftersom det i mångt och mycket är individuellt och det finns både massor av bra information men minst lika mycket som är rent nonsens och hur ska man veta vad man ska göra?

Man anlitar ett proffs såklart! ;-) 

En personlig tränare hjälper dig bland annat med:

* Teknik - du får hjälp att göra övningar korrekt och effektivt oavsett om du är nybörjare eller erfaren
* Variation - en personlig tränare har en stor kunskap om olika övningar och kan ge dig alternativa övningar för olika syften och olika tillfällen.
* Kost - att äta för att prestera eller äta för att gå ner i vikt, eller äta för att gå upp i vikt, oavsett vad du behöver så kan en personlig tränare hjälpa dig hitta en kosthållning som fungerar långsiktigt.
* Motivation - en personlig tränare hjälper dig att hitta glädje i träningen, varierar din träning och ser till att gymmet lockar mer än soffan! Hen ger dig kunskap och redskap att hantera dina mentala träningsutmaningar.
* Minska skador - en tränare kan hjälpa dig rehabba gamla skador och se till att nya inte tillkommer genom att anpassa din träning till just dina förutsättningar!
* Kunskap - att anlita en personlig tränare är att få privatundervisning i kroppens alla mysterier, du får lära dig om dina muskler, hur dom jobbar och vad dom behöver, hur din kropp använder energi och hur din hjärna fungerar vid motgångar.

Så, vad har jag PT-Gustaf till? Han har hjälpt mig sätta ihop ett träningsupplägg som leder mig dit jag vill, först en viktminskning och nu en styrke- och rörlighetsökning. Han lär mig hur jag ska göra övningar så att jag tränar det jag tror jag tränar och inget annat ;-) Han lotsar mig framåt, steg för steg, tryggt och säkert! Han ser till att varje pass (nåja nästan varje) är varierat och roligt. Han peppar och pushar mig över min gräns (både fysiskt och mentalt), han tror på att jag kan och visar det! Han ser till att jag vilar när jag behöver det, kör hårt när jag behöver det och han hjälper mig att jobba runt de skador som jag tog med mig in i det här äventyret. Han är dessutom mitt bollplank när det gäller kost och näring. Han hjälper mig helt enkelt att bygga en stark och frisk kropp!



Om du nu tänker att det där borde jag kanske prova så JAAAA, det borde du! Bor du i närheten av Falkenberg så kontakta Motionshuset och boka en konsultation hos någon av deras tre mycket kompetenta PTs! (vill du så får du gärna säga att du blev inspirerad av mig så får jag lite värvnings-bonus). 

Investera i dig själv, ditt liv och din hälsa! 

Jag är också himla glad att jag har fått möjlighet att låta dig tävla om en PT-timme på Motionshuset i Falkenberg! #tacksåmycketMH
För att tävla ska du i en kommentar nedan svara på följande frågor senast den 12/2 2016 :
* Vilket år startade Motionshuset i Falkenberg?
* Hur många GRIT-pass finns på schemat per vecka i februari 2016 på Motionshuset i Falkenberg?
* Vilket är ditt favoritinlägg på min blogg? Länka gärna!

Du måste ange din e-postadress eller annan kontaktuppgift så jag når dig om just du vinner!

Villkor: Sorry min familj och syskon men ni får inte tävla ;-) Jag kommer att moderera kommentarer den här perioden och så publicerar jag alla kommentarer när tävligen är slut. Vinsten är en (1) 60-minuters PT-timme på plats i Falkenberg hos någon av Motionshuset i Falkenbergs anställda PTs och vinsten ska tas ut före 2016-04-30. Du behöver inte vara medlem på Motionshuset för att vinna. Vinsten är värd 715:- Vinnaren utses genom dragning bland de som svarat rätt på fråga 1 och 2.  



PS Från mobil måste du vara inloggad först om du väljer google-konto, det går fint att kommentera som valet "anonym" också men glöm då inte att uppge en kontaktväg! DS


5 kommentarer:

  1. Ja, jag vet! Det är väl investerade pengar och totalt beroendeframkallande att träna med en PT. Älskar det och resultaten!

    Motionshuset startade år 2002.
    Jag trodde sprint passen också var Grit men om man kollar på MH hemsida så räknas de ju inte som det. Så totalt 4 Grit pass (plyo, cardio och strength) i veckan.
    Favoritinlägg? Det är ju superkul att läsa om dina grymma framsteg du gör om och om igen. Sen är det ju askul att öppna bloggen och läsa om det pass vi just rivit av tillsammans på Motionshuset där vi kämpat och svettats tillsammans!

    Träna lite grit och annat kul för mig också nu när jag är borta! För min del kommer det mest bli löpning, intervaller och typ egen move it.
    Kram kram Emelie

    SvaraRadera
  2. 1. 2002. 2. 4 st. 3. Alla är riktigt kul att läsa så svårt att välja någon favorit Väldigt bra skrivet den om varför man borde investera i en PT till sig själv miaharleyzz@gmail.com

    SvaraRadera
  3. Hallå�� kul med tävling��������
    Tror motionshuset startade 2002 i Falkenberg.
    Det finns fyra gritpass i veckan på motionshuset i feb.
    Bland dina blogginlägg så lägger jag min röst på dagen du bloggade om ditt första thaiboxningspass�� jag blev själv så sugen å taggad till att prova så tack vare dig hittade även jag något nytt som jag bara älskar! Därför gillar jag det bäst��

    http://mindrefett.blogspot.se/2015/09/pt-pass-33-roligast-traningspasset.html?m=1

    Kram från Anna
    anna_johansson_53@hotmail.com

    SvaraRadera
  4. Matilda Carlbark: startade 2012, 4 pass per vecka. Mitt favoritinlägg: http://mindrefett.blogspot.se/2016/01/pt-pass-45-med-en-mycket-lagre.html
    https://www.facebook.com/matilda.carlbark

    SvaraRadera
  5. Hej! 4 pass per vecka, motionshuset startade 2002 och mitt favoritinlägg är http://mindrefett.blogspot.se/2016/01/lycklig-as-hell-efter-att-ha-dubblat.html /Florentina https://www.facebook.com/florentina.tina.37

    SvaraRadera

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina