onsdag 10 februari 2016

En slags ersättning för semlor :-D kardemummaplättar med carob-mandelmassa och kokos

Barnen var ytterst besvikna igår när det inte serverades några semlor varken i skolan eller hemma ;-) Jag erkänner att jag räknade kallt med att dom skulle få semlor till mellis men så var det alltså inte.

Så när jag idag var hemma och tyckte synd om mig själv för att jag fått en riktig man-cold så passade jag på att tassa bort till Västra Bageriet och köpa semlor till mina grabbar. Det kan ju inte jag äta dock så vad göra?

Jag mindes att Anna på Trend och Träning lagt upp något recept på semmelwrap på sin blog så jag letade upp det och lät mig inspireras men ändrade såklart lite grann :-)

  • 1 dl mandelmjöl
  • 2 ägg
  • en kvarts väl mogen mosad banan
  • 1/2 tsk kardemumma
  • 1/2 msk psylliumfröskal
  • 1/2 tsk bakpulver
Blandades ihop med en gaffel och av det stekte jag två plättar.

I en anna bunke blandade jag

  • ½ dl mandelmjöl
  • 2 msk iMat (havrematlagningsgrädde)
  • ½ msk carobpulver
  • 1 droppe bittermandelarom
  • 1/2 tsk vaniljpulver
Jag serverade med kokos och granatäppelkärnor! Supersmaskens och verkligen "comfort food" en dag som denna! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina