söndag 21 februari 2016

Proteinbars version 2 - recept!

Dags för andra satsen med proteinbars och jag förändrade lite, framförallt la jag till mer kokosolja. Jag har också vägt istället för mätt ingredienserna.

Jag ville ha ca 40 gram per bit så satsen nedan blev då för mig 21 bars

Blandade dessa (ekologiska såklart ;-)  ) torra ingredienser i en bunke:

160 gram havregryn
50 gram sacha inchi protein
20 gram chiafrön (torra)
50 gram hampafrön
35 gram sesamfrön
20 gram hackad sötmandel
30 gram hackade cashewnötter (naturella!)
30 gram kokosflingor
20 gram kakaonibs
20 gram carobpulver
5 gram vaniljpulver
5 gram xantangummi (som bindemedel, inte nödvändigt, ett par hackade dadlar borde ha samma effekt)

Jag gjorde eget "äppelmos" genom att koka ett gult äpple i bitar med lite vatten, citron och citronsyra (för den konserverade effekten). Det blev 100 gram. Så innan det svalnade helt så blandade jag alltså

100 gram osötat äppelmos
100 gram kokosolja
100 gram mandelsmör

Sedan blandade jag ner det i dom torra ingreidenserna.

Jag blandar med händerna men med handskar på för att förlänga hållbarheten.

Sedan tillsatte jag vatten tills jag fick en bra konsistens, jag tog ca 0,5 dl.

Trycker ner smeten i en brödform med bakplåtspapper i och ställer i kylen att stelna. Sedan delar jag den i bitar och plastar in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina