tisdag 30 juli 2019

2019:31:2 Lite tisdagslyx med coach Isa! #olympiskalyft

På tisdagar har vi ett OLY-pass på schemat, dvs ett pass fokuserat på dom olympiska lyften "Ryck" och "Stöt" som på Engelska heter Snatch och Clean & Jerk.  Snatch är ju inte min starka sida, men nån gång ibland måste man ju in och i alla fall slipa lite på tekniken även om kroppen inte vill vara med helt och hållet. Idag var det lite turligt nog den övning jag inte är lika värdelös i, dvs Clean & Jerk. Jag är mycket bättre på Power-Clean and Squat-Clean eftersom jag är så svag i frontböjen och instabil i botten-squat-läget så det blir liksom vingligt och jobbigt. Men jag slet på idag och fick kompetent och bra coachning av Isa så jag tycker nog att jag gjorde framsteg idag!

Som Bonus när Isa är coach får man riktigt snygg textning på tavlan 😄


Först rejäl stretchning (skönt för min ömma värkande kropp), sedan teknik - mycket bra sådan  - följt av en EMOM på 12 minuter. 

Det är lite veligt med vikten på den för mig men efter lite resonerande med coach Isa så la jag på 22.5 kilo, det klarar jag att frontböja, i alla fall nästan alla gånger och så tog jag tillfället i akt att slipa lite extra på tekniken i övriga moment. 

Sen lite bål/ryggträning, den var tuff idag kände jag. en EMOM 6 minuter
Minut 1: 15 sekunder hollow hold + 5 v-ups (tuckups) + 15 sekunder hllow hold + vila
Minut 2: 15 sekunder arc hold + 5 rygglyft + 15 sekunder arc hold

Avslutningen blev en 12-9-6 med timecap 7 minuter med Cleand and Jerk (anyhow) och burpee boxjump over. Jag tog av lite vikt och körde med 20 kilo för att få lite tempo, jag valde att göra Power Clean och hoppade på en väldigt låg box, nådde ändå bara till 4 c&j på 6-varvet. Jag blev trött ändå 😜

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina