fredag 20 juli 2018

30:5 Ett alldeles underbart knäböjspass! Heja knät!

Alltså. Sen jag fick reda på att jag fick operationen och jag då fick en inofficiell tumme upp att bara köra på av ortopeden (ska ju ändå operera) så har knät blivit typ 100 procent bättre. Whats up? Är jag som en katt hos veterinären? Plötsligt kan jag sitta på huk - visst inga längre stunder men det gör inte svinont, idag satt jag på knä och nä, jag kan inte böja in det knät under mig och det är orörligt och jävligt wobbligt men ändå... skumt, det borde ju blivit sämre tycker jag?

Idag gäst-coach Eriks sista sommarpass hos oss och som vanligt kommer han med nya och roliga och RUSKIGT utmanande övningar, fick idag ytterligare en skitkul övning att stoppa in i rehabprogrammet - negativa boxstep! Jeeezus!

Men vi tar det från början!

A) BackSquat 5x5

jag hade ingen som helst aning om vad knä höll för, eller vad benen klarade, var ju evigheter sedan jag körde knäböj, typ på Gran Canaria och då gick det ju sådär kan vi säga.. Så jag började med 25 kilo i första set. Det var för lätt så nästa 2 körde jag 30 kilo. La på ytterligare 2.5 kilo i set 4 och gick "all in" 🙄😅 på 35. Det gick, sista var med rejäl buttwink men ändå, upp kom den ju. Det är möjligt att jag hade 40 i kroppen men inte fem reps. Nästa gång! Mellan seten skulle vi göra 5 broadjumps, det gjorde inte jag dom sista två ;-) #pippilångstrumpärtillbaka

B) Negativa boxstep + floor press
Alltså, stå på boxen på kanten, ena foten förs utmed boxens sida ner mot golvet och "dippas" och sedan upp, samtidigt som man håller en hantel eller skivstång i frontrack. HERREGUD så svårt! Men OJ så nyttigt för mig, både knä och höftstabilitetsövning! (Ska ge den till min konståkande son också, han har liknande problem som mig!). Floor press är alltså typ bröstpress fast liggandes på golvet. Jag hade 8 kg hantlar.

C) EMOM 8 minuter, 8 lunges (jumping) sedan burpee+pullup resterande tid av minuten, Mål 50 pullups.
MOAHHHHHHAAAHHHH Det är bra att ha lite framtidsmål, eller hur? ;-) Bara att göra 50 pullups när man inte kan göra en är ju lite långt fram i tiden. Att göra dom i upphoppet från en burpee? men det är sjukt imponerande att se så många grymma atleter bara smasha den här. Jag står och gapar och är djupt djupt imponerad! Jag gjorde 20 stycken. Jumping, från låda ;-)

Det är just det här som crossfit är för mig. En skön blandning av styrka, tekniska utmaningar, fysiska utmaningar och cardio ovanpå som grädde på moset. YEPP. Lövving evvry sekkond of it.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina