söndag 15 juli 2018

29:4 Hero Wod (rowing) Saman i team om 2 #herowod #samanwod #crossfitchangmai

Crossfit har sin grund i amerikanska militären och en del i det är att vissa "pass" / Woddar är så kallade Hero-Woddar, dvs tillägnade och uppkallade efter män och kvinnor som omkommit i strid eller räddningsuppdrag av olika slag.

En thailändsk räddningsdykare (och ex Seal) vid namn Saman omkom när han transporterade syreflaskor till ungdomarna som satt fast i grottan och CrossFit Chiang Mai har skapat en Wod till hans ära. Idag hedrade Gjuteriet Saman genom att köra denna wod. 

Under coach Oskars kompetenta ledning teamade jag med Eva och det var, som sig bör, en hård wod som jag genomförde på 42.40. Det tog ett tag att återhämta sig men till slut så stod jag upp igen.


Wodden som Crossfit Chiang Mai skapat ser ut så här:


Eftersom varken Eva eller jag kan springa så rodde vi, så vår wod blev alltså "Rowing" Saman. 

8 varv (Ungdomarna var fast 3,4 km in i grottan, 8x400 = 3,2 km)
13 Marklyft 40 kg (12 ungdomar och en ledare räddades)
17 Wallballs 3/6 kg (dom var instängda i 17 dagar) 

Eftersom vi körde den i team (passande tycker jag!) så dubblade vi repsen men båda rodde alla meter,  och vi gjorde den i you go - I go version. Vi delade lite olika beroende på hur långt in i wodden vi var. Som bra teamwork ska vara. Jag körde 6 kg boll första 4 varven men bytte ner till 3 kg sen. 

Som ni ser är vi alla inbjudna att köra den här den 11 augusti så har du inget bättre för dig då så tycker jag du ska planera in det här.  Har du ingen skivstång så gör marklyft med något annat, det går fint med en kettlebell och gummiband, eller en liten släkting 😉, kanske lite sämre att göra wallballs med lite släkting men beroende på kan ju det också fungera 😀 Det finns en insamling till hans änka på boxens facebooksida. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina