söndag 10 februari 2019

2019:6:3 Vi avslutar veckan med lite "thankfulness" för vad vete fan men...

Vissa kvällar, vissa nätter, vissa morgnar, ja dom är helt enkelt lite jävligare så ärligt, jag kände mig inte direkt tacksam när jag vaknade i morse. Som ni ju säkert vet vid det här laget så lider jag av depression, som är väsentligt mycket värre på vintern, den medicinerar jag med fysisk aktivitet, så när det är som svårast är det som viktigast att jag tar mig iväg. I dag dessutom med jävlig mensvärk som gjorde rejält ont trots riktigt stark medicin... Kan nån snälla hitta ett botemedel mot mensvärk? det skulle sannerligen vara en samhällsnytta värd miljarder... men det är ju en kvinnofråga så inte fan forskas det på det inte. Nope. Nej. Sånt är livet. Skalla den fucking dagen bara, suck it in and suck it up buttercup!

Liiiiite gladare blev jag när jag kom till gjuteriet och möttes av alla goa kompisar och av Coach Therese med ett stort leende på läpparna! #thatswhyIlovegjuteriet

På tavlan idag... all sköns jävligheter kan man säga ;-) Ett pass av trapp-typ och variation på "12 days of crhistmas" döpt till "12 days of thankfulness" som vi körde i team om 2 i format "you go I go"

Vi fick en timecap på 40 minuter och på den tiden klarade tanterna av steg 7. Det var vi nöjda med, vi hade nog behövt lika mycket till för att göra klart tror jag. Men vi var glada ändå, som ni ser ;-)


Så, alltså i dom här passen börjar man varje varv på övning 1 och så ökar man med en övning för varje varv, och man gör så många reps som varvets nummer. 

Vi började alltså med att ro 250, sedan vilade jag medans Eva rodde, sen rodde jag, så rodde hon, så gjorde jag 2 pullups, Eva 2 pullups, sen rodde vi varsin 250, gjorde varsinna 2 pullups, ökade på med 3 thrusters, tillbaka till rodden osv. 

Japp. Vi är inte kloka vi crossfittare. Men vi har kul! 


Förklaring av övningarna:

  • Pullups - hos oss heter det samma antingen man har supinerat eller pronerat och vi skalar med gummiband om vi inte orkar. 
  • Thrusters, idag med "dumbell" som är engelska för hantel (eller Kettlebell om inte vikterna räcker, jag hade 2 8 kg kettlebell). Man börjar med att lägga upp vikterna på axlarna via en "clean" (frivändning), sedan sätter man sig ner i en squat och därifrån reser man sig upp och pressar vikterna över huvudet i en enda rörelse. 
  • Burpee box jump: Först en burpee men istället för att hoppa upp och klappa så hoppar man upp på boxen (jag gick upp)
  • HSPU hand-stand-push-up, dvs handstående mot vägg där man sedan böjer armarna så att huvudet når golvet (eller kuddar man pallat upp beroende på nivå) sedan "kippar" man upp sig, dvs vi gör inte "strikta", det är sjukt mycket svårare. Här kan ju inte alla stå på händerna då står man i typ yoga-positionen nedåtgående hund och böjer på armarna. Tillräckligt svårt för sådana som mig. 
  • CTB - Chest-to-bar, dvs en pullup där man drar sig högre upp (pullup = hakan över) och sätter bröstet mot stången. Igen, med gummiband för att orka om man behöver. 
  • KB-sving är vanliga svingar med kettlebell, viktigt att använda rumpan och ha aktiverad bål genom hela övningen. 
  • DB-hantel-snatch, "snatch" är övingen "ryck" som man kan göra med hantel också, då gör man den med en hand i taget vilket ställer lite mindre krav på rörlighet i axlar och bröstrygg än motsvarande övning med skivstång, vilket för sådana som mig är toppenbra! Man lyfter alltså hanteln från golvet till utsträckt arm i en enda rörelse nära kroppen och använder kraften från benen. 
  • oh Walking lunges, dvs utfall med hantlar ovanför huvudet
  • ring dips, vanliga dips fast hängandes i ringar (ASSVÅRT!)
  • manmaker - en bra och komplicerad övning. Man börjar i plankposition med händerna på hantlar gör en armhävning, sedan en "rodd" med varje arm, därefter hoppar man in och lyfter upp hantlarna och därifrån är den en "thruster". Sjukt jobbigt och utmanande! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina