måndag 16 november 2015

I want to jump! Därför idag fokus på spänst och core! #boxenskabesegras

Det är ju den där lådan som står där och retas med mig varje gång jag är på gymmet #iwilldefeatyou. Har funderat lite på hur jag ska kunna lära mig att hoppa högre när det är "för stort" glapp mellan lådorna. Så lite som ett tecken från andra sidan (jorden?) läste jag sedan ett blogginlägg hos Fitnesscoachen om spänstträning och bad om tips på övningar och fick då tips om enbenshopp och hopp med vikter. JAAAA kände jag, DET kan jag göra! (PS fitnesscoachen tävlar just nu ut en månads pt-online via sin instagram)




MoveIT idag blev inställt -we miss you Gustaf! Det fanns gott om annat att träna, det är födelsedagsvecka på Motionhuset! men jag tänkte att det blir spänstpass på egen hand idag!

Värmde upp på löpbandet 10 minuter varav 2 enminuters löpintervaller i 6,0-tempo, lugnt och stillsamt med andra ord ;-) #oväntat #jagkanomjagvill. Sedan hoppade jag lite hopprep för att värma upp vaderna innan jag satte mig i vadpressen, körde 5x10 med 30 kg, inte till fail men klart godkänt tycker jag! Sedan gjorde jag upphopp på stepbräda med skivstång på axlarna, första 10 fegade jag och hade 7 kilo, andra setet la jag till 5 kilo till. Sedan 2x10 enbenshopp upp på brädan, förvånansvärt mycket flås i den övningen! Övergick sedan till coreträning och gjorde 2x10 sidledes benuppdrag hängandes i chins-stången, 3x10 situps på boll, knästående på boll och sedan 2x8 (orkade inte 10) peakdrag i trx-en. Sedan tog tiden slut och maten var serverad hemma så jag stretchade benen och brummade hem igen!

Short summary in english: No group session today, only myself in the gym. I was focusing on getting some more hight in my jumps and on core training. I do want to be able to do that boxjump that is one of my goals! I did jumps on step-board with weights and one-legged jumps and calf-push-ups, then coretraining in trx and hanging on the rail. 

2 kommentarer:

  1. Vad kul med en blogg där man får läsa lite mer exakt hur man tränat.
    La faktiskt upp ett av mina pass igår på bloggen, ett pass som kallas 20 ways to hell och är kul att variera sig med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar bloggen! Det är ju lite av min dagbok och jag hade aldrig kommit ihåg vad jag gjort om jag inte skrivit om det. Bonus att när man går tillbaka blir man rätt impad över vad man gjort :-D Och så är det lätt för min PT att följa vad jag gör när han inte är i närheten ;-) Måste gå in och kolla din sida direkt!

      Radera

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina