lördag 8 september 2018

36:2 Rehab #4 inklusive en provrodd om 1000 meter

Nu är det full fart in i hösten och med två barn med fulla aktivitetsveckor, och när barnen är hos sin pappa, överfulla jobbveckor (med den GALNA trafiksiutationen i Göteborg nu... 😱) så vete tusan hur jag ska få in 4 rehab-pass per vecka. Denna kommer jag att klara 3. Blir nog till att göra ett sånt där minutschema i år igen. Och om nån kan tänka sig att varannan måndag och onsdag köra lillebror till ishallen vid 17-snåret så hojta ;-) Ovanpå det behöver jag ju tänka extra på vad jag äter nu när mängden cardio-träning är begränsad, håller ju inte att äta "som vanligt" då väger jag lätt 85 kilo vid jul igen, och så SKA VI INTE HA DET. Ikväll ska jag äta potatisvåfflor med en röra på bacon svamp och äpple... kanske inte lågkalori men det är ju lördag? 😳🙄



Fysio-Anna sa att jag kunde prova att ro, att det nog inte var något problem så därför avslutade jag dagens pass med lite rodd. Började med 1000 meter och försökte hålla 2,10 tempo, lyckades inte helt eftersom jag slutade på 4,31 men det är godkänt under omständigheterna tycker jag. Så får vi se om knät svullnar nu eller inte. Sedan ökar jag med 500 per gång tänkte jag.

Själva rehab-övningarna försöker jag supersetta för att spara tid och jag förstår att ni är oliiiiiidligt nyfikna på vad jag hittar på 🤣. Och jo, det är en blandad kompott av övningar

- in och utåtrotationer (såklart!)
- smala och breda armhävningar
- knäböj mot pilatesboll
- benspark i gummiband åt 4 håll (bara skadade benet)
- draken med vikt
- raka latsdrag med gummiband
- skivstångsrodd
- raka och vinklade benlyft
- väggänglar och töjningar av ledkapsel
- rulla och studsa boll mot vägg
- pilbåge med gummiband
- en övning med gummiband runt handlederna där armarna ska föras upp över huvudet. Sinnessjukt svårt och löjligt jobbigt och så tydligt att jag inte klarar av att hålla mina leder i rätt riktning!

plus uppvärmning. Ni fattar att det tar en stund va?

Nu ska jag relalalaxa och kolla en film om Snowden. 😊


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina