lördag 15 december 2018

50:1 Om att mäta babysteps - och nån slags Back squat rekord

Veckan har rusat iväg och jag har varit på rymmen från hemmet och därmed inte heller tränat. Så idag var det med lite längtan i kroppen jag åkte till min älskade box!



Efter lite uppvärmning och axelstabiliserande övningar så testade jag "Waiters walk" som Mickis tipsade mig om istället för att försöka mig på fler OH-walking-lunges. Och ärligt. HUR JÄVLA SVÅRT KAN DET VARA?  Började med en 16 kg och på höger arm funkade det, totalt inte på vänster så jag tog en 12a istället. Filmade. Och armjäveln är ju böjd ändå. Suck. Helt ärligt, jag TROR verkligen den är rak när jag gör det här. Men det är den inte. Kan jag önska mig lite bättre kroppsuppfattning i julklapp?


Sen tog jag ett svart gummiband (lite hårdare än det lila) och lyckades göra 3x10 utfall med den utan att hålla i mig. Tjohooo! Ska fan prova med det gröna nästa gång! 

Därefter la jag upp en stång och provade lite front squats, det gick fint, kändes kanska lätt med 25 kg även om jag fortfarande faller framåt lite väl mycket så är det ändå mycket bättre än vad det har varit! 

Sen bestämde jag mig för att våga prova back squats och jag var nästan lite imponerad över mig själv. Filmade alla femmor och 30,35 och 40 finns på Insta om du vill se dom (MarinaFbg). Mitt PB är ju 52,5 (har alltid varit helt usel på den här övningen, inte konstigt med tanke på var min kropps begränsningar och skador är.. men ändå), så en hyfsat lätt femma på 40 känns faktiskt ruskigt bra! 

Jag avslutade med att ro och planen var att köra 1000 meter i "behagligt" tempo, dvs försöka hålla samma tempo alla 1000 och det tycker jag att jag klarade, tiden blev 4,45, alltså lite mer än sist men då var jag HELT slut och idag andfådd och lite stel i låren men absolut inte nära-döden-trött. Så. Framsteg där trots nästan total avsaknad av cardio-träning. 

Vad jag helst inte kommer ihåg är att jag även idag failade min toes-to-bar. Jag börjar undra om dom extra kilon jag lagt på mig är dom som spökar. Jag vill verkligen bli av med dem igen men jag har några mentala saker jag behöver få ordning på också och måste jag välja att fixa knoppen eller kroppen så vinner knoppen. Så. Det får vänta lite. Det känns bra att ha bestämt det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina