söndag 8 januari 2017

Team-WOD med världens bästa Emelie! Hård jäkla cardio - we like it!

Ni vet, plötsligt händer det, stjärnorna står i kors och planeterna har snurrat rätt och våra scheman sammanfaller så vi kan träna ihop! Att det då dessutom är en team-wod gör ju inte saken sämre! Blir nästan som på gamla goda moveit-tiden! TACK för sällskap idag vännen!



Coach idag var Oskar och på tavlan stod "METCON" - vilket inte är nån form av drog även om det låter så ;-) utan crossfittiska för "konditionsträning" (det är en förkortning för metabolic conditioning). 

Upplägget idag var 3 sektioner om 10 minuter vardera och vi skulle varva så att en jobbar och en vilar och vi skulle starta varje hel minut. På crossfittiska blir det "on every other minute" OEOM, dvs jag startar varannan hel minut och min kompis varannan. Blir man klar med övnngen innan minuten har gått får man vila extra. Lite taskigt upplägg där man får vila mindre om man är dålig vilket gör att man till slut såkart inte klarar alla reps inom minuten (vilket hände mig) 🙄 

Sektion 1 idag var fronböj / front squat och viktrekommendation för fitness var 57 kilo. Alltså för 9 reps. 5 gånger. 🙄 Jomensåatt. Nu har jag ju dock konstaterat att förutom för marklyft där jag tydligen är "tillräckligt" stark så brukar halva vikten vara lagom så jag och Emelie körde på det, så 25 kg la vi på och det var precis lagom, vi pratar ju inte ass-to-the-grass här utan nånstans runt 90 grader som max böj. 

Sektion 2 var burpees. 12 laterala över stången. 2 varv hann jag tolv sedan hamnade jag på 10, jag trodde inte jag skulle klara mer än 6 så det är jag nöjd med! 

Sektion 3 var rodd/ski-erg/assault bike och vi valde rodd. 12 kalorier. Här känner jag mig ganska trygg, även i denna gren är ju mina långa armar och ben en fördel för mig och jag klarade 12 kalorier på mellan  40-45 sekunder alla intervaller. 

Jag gjorde också 5 pullups med grönt gummiband som "extra" träning - och för att kolla hur mycket återhämtning jag fick på mina 3 vilodagar och det är faktiskt helt galet hur stor skillnad det gör, på nyår klarade jag med näppe att traggla mig upp 5 med grönt och rött och idag var 5 lätt. Hejja kroppen! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina