söndag 4 juni 2017

Älskade underbara fantastiska crossfit! #teamwod #fuckcomfortzone

Ja, jag erkänner. Jag är fast. Jag är kär. ❤️ Det är något som gör den här träningen speciell. Jag kan se (och jag hör) att det finns en del invändningar, men jag tycker inte att gemenskapen i vår box är exkluderande utan snarare inkluderande, alla är välkomna, alla tränar på sina villkor, det kanske inte är så överallt, det vet jag inte, men Gjuteriet Crossfit är verkligen en härlig samling människor som förenas kring träningsglädje, lycka över avklarade uppsatta mål och rejäla mängder svett. Löv u all friends! ❤️

Och på tal om att träna på sina villkor så fick tanterna idag skala ner coach Erics pass rejält (mer om honom nedan) men det är liksom okej, ingen tittar på någon annan, ingen bryr sig om vilken vikt någon annan har. Så stor skillnad från gymvärden där det är mer regel än undantag (särskilt som kvinna bland skivstänger... don´t get me started.... 👿) TACK för pepp och teamsällskap idag Eva!



Gjuteriet Crossfit har några systerboxar i Stockholm som heter F4L (Fit 4 Life) som drivs av bland annat Eric Haraldsdotter (som vann Gladiatorerna 2012! #litestarstruckerkännerjag) och idag var Eric på besök i Falkenberg och var coach för vårt teampass! Och jädrar vilket pass 😅 Vi började med att fira en teamkompis som fyllde år, hon fyllde 25, så 25 burpees var. Hrm. I min värld fyllde hon bara 18, vi säger så. Okej?


Jo, jag vet. Grekiska 😘 . "Buy in" betyder att man måste göra den övningen innan man får börja med det som ingår i "amrap"-en. Så i det här fallet så var det alltså 3 olika block där vi hade 8 resp 7 och 6 minuter per block (med 2 minuter vila mellan blocken). Innan vi började med övningen i respektive block så gjorde vi 40 "air squats" vilket bara är vanliga oviktade knäböj. Det här var en team-wod och då delar man som man vill i laget. Vikterna som står är dom rekommenderade vikterna för män/kvinnor, jag brukar ligga på ungefär 75% av det (vilket är 26 kilo idag, vi hade 25 kilo i block 1 och 20 i block 2 och 3). 

Block 1: 20 PowerCleans (frivändning från golvet), 20 HandStandPushUps - vi skalade till vanliga pushups på knä (rätt lång väg kvar till handstands då 😂 men det enda som händer är ju att dom går fortare så man får göra fler PowerCleans 😂. Jag fick ju dessutom köra "suicide grip" idag pga min stukade tumme. Den gjorde bra ont ändå.... 😣 

Block 2: 20 FrontSquat (knäböj med stången på nyckelbenen), 20 Laterala burpees over buddy - jag skalade ner till squats med kettlebell i andra varvet, foten var inte så nöjd. Burpees med sidojämfotahopp över kompisen som låg i planka.  

Block 3: 20 Shoulder to overhead (axelpressar), 20 Pistol squats - Axelpressarna gick bra även om det var lite läskigt att göra dom utan tumgrepp men det gick! Pistols. Jomensåatt 😂 det finns en låda i boxen, den snodde tanterna och så körde vi "sitt och res dig på ett ben" på den. Jag tänkte inte ens prova med en fot som inte ens klarar att stå på ett ben på 😉 och jo, pistol squats är ju en sån där grej som jag en gång i tiden tänkte lära mig (tillsammans med pull ups) och som jag numera tänker att "nej det är inte viktigt". Jag ska göra sånt som är kul, är det inte roligt gör jag det inte. (gäller inte för burpees som är lite som att gå till tandläkaren, otrevligt men man gör det ändå). 

Som avslutning fick vi sedan göra en hollow-övning (hollow = en core position med upphöjd överkropp och lyfta raka ben, tänk "gör en skål i naveln") där kompisen skulle trycka ner oss och vi skulle hålla emot. Herrejäklar säger jag bara. Eva var stark. Jag var det inte 😉. 

Så nöjd över min prestation och så glad för vår nya box och för vår nya logga med Fågel Fenix i! Jag tänker ofta på den kloka sägningen "It's not the load that breaks you down, it's the way you carry it!" Det är så sant både bokstavligt och bildligt! Det kombinerat med att Fågel Fenix förmåga att ständigt återerövra sig själv, resa sig upp och gå vidare gör att det känns väldigt tryggt och motiverande att träna under den här loggan! 




2 kommentarer:

  1. Såna där hollows i olika former var det gott om i min pilates som jag genomled för ett par veckor sen. Jisses. Jag kämpade men hade inte en challe!! '

    Du är stark som en oxe. Jag är gruvligt imponerad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, jag VAR kanske. Just nu känner jag mig rysligt svag och i dålig form. Men jag kommer igen! Vore perfekt om den där frånvarande PT-n kunde tänka sig att dyka upp och piska mig framåt ett par steg ....

      Radera

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina