tisdag 20 februari 2018

9:1 om att en trasig menisk inte är en ursäkt

Besök hos Frölundaortopeden idag, doktor Carl tog emot och efter dom inledande frågorna om vad som hänt och om jag var frisk i övrigt och lite allmänt om krämpor och sånt så fick jag lägga mig på en brits och doktorn vände och vred och inget gjorde ont. Tills han vrider knät inåt... AAAAAAAAJJJJJ, han ler och säger "japp det är menisktesten det". Så, good news är att alla korsband är hela och i fin form, the bad news är att menisken inte är det.

Vad får jag träna sa jag? Och tillade, löjligt hoppfullt, "thaiboxning?". Men nej, det var visst inte att rekommendera, för mycket vridningar. Jag ska vara försiktig tydligen. Hm. "cykla brukar gå bra säger han".  😂😂😂😂 Jomensåatt. Nä. Jag cyklar inte. Bååååring. Till slut fick jag i alla fall klartecken att träna allt som inte gör att det onda blir värre men lugnt och sansat och med kontroll för att undvika att det blir värre. Sedan är planen magnetröntgen på fredag, återbesök nästa torsdag och så är det med stor sannolikhet rehab i 3 månader, är det inte bättre sen blir det op då.

Sitter hemma och tänker att det är bra tråkigt att träna ensam, öppnar bokningappen och inser att det ju är Emma som är coach idag och att det finns lediga platser! Tänker att jag åker dit, har jag tur så kan jag vara med och eftersom att hon är sjukgymnast (eller det heter väl fysioterapeut nuförtiden kanske?) så kändes det helt tryggt och safe att träna wodden... som TADADAAAA var......

MARKLYFT

Gissa vem som är lyckliga tjejen en timme senare?


Jag gillar verkligen det upplägg som var idag men en uppvärmning, en styrkedel och sedan den styrkeövningen i cardio-wod i små delar. Hellre flera små woddar än en enda stor! 

Idag började vi med pinne-övningar. 
10 Good mornings
10 Backsquat-press-res upp
10 utfall
4 varv

Sedan Marklyft 12-10-8-6-4-2 : Jag tog det väldigt lugnt och fokuserade på tekniken, nånstans mellan raka mark och vanliga men det gjorde förvånansvärt lite ont faktiskt! Började på 40 kilo och ökade lugnt och landade på 65, vilket med förutsättningarna är helt okej! 

Därefter en wod som egentligen var 8 Mark och 10 boxjumps men boxjumps kändes ju inte riktigt som en bra idé 😅 så jag gjorde jag istället halva burpees, dvs bara hopp bak och in utan att lägga mig ner, funkade!. jag hade 45 kilo på stången, det klarar jag att göra raka med så sparade jag knät lite. 

Sista var sedan dumbell snatches och burpees, jag gjorde igen bara halva burpees. Detta var en variant på wodden 18.0 så alltså 21-15-9 upplägget. 

Sjukt nöjd och glad att det inte gjorde mer ont och att jag är på ett ställe där lite skador inte sätter käppar i hjulet utan då anpassar man och så har man dessutom en kompetent coach som verkligen ser till att man inte skadar sig. 

Bästa träningsstället i stan. Helt klart! Kom hit! Jag lovar du ångrar dig inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina