torsdag 28 januari 2016

Om att undvika att bli övertränad och istället se till att bli återhämtad!

Jag har lärt mig min läxa :-) När min PT åkte på sin semester i höstas så "glömde" jag allt han lärt mig och blev lite kaxig vilket ledde mig i expressfart till överträningsträsket. Dit ska jag INTE igen. För att undvika överträning så försöker jag se till att sköta min återhämtning, det vill säga inte bara vila utan den aktiva återhämtningen.

Nedvarvning: Jag försöker i möjligaste mån att ta mina 10-15 minuters nedvarvning på löpbandet. Nedvarvningen hjälper kroppen att transportera bort slaggprodukter och förkortar därmed återhämtningstiden.

Stretch: Det finns inga belägg för att stretchning minskar träningsvärk. Men det ökar rörligheten och - för mig - känns musklerna mer avslappnade om jag investerat lite tid på att stretcha.

Efter-träningen-snacks: Det här är jag värdelös på, men jag har försökt bli bättre på att åtminstone få med mig en smootie men den innehåller ju noll procent protein. Dom "färdiga" bars och annat som finns innehåller på tok för mycket sötsaker för att jag ska vilja äta dem. Jag måste kanske baka några egna bars eller nåt ;-) Att äta något med både kolhydrater och protein direkt efter träning hjälper kroppen att börja den uppbyggande fasen och gör också så att t.ex. glykogeninlagringen i musklerna ökar (= bättre resultat av träningen). 

Återhämtningpass: Okej, jag erkänner. Fail. Big time. Jag vet att återhämtningspass (dvs lågintensiv träning 20-30 minuter) hjälper kroppen att återhämta sig och att läka snabbare - ändå prioriterar jag det inte. :-/  Jag tycker det är så bååååring och har väldigt svårt att hitta motivation till det. 

Massage: Jag har en superbra förmån på jobbet - vi får massage på arbetstid! Så jag försöker besöka honom så ofta jag kan. Jag är en av få kunder som inte kommer med "kontorsrelaterade" besvär :-D Det är jag och några träningstokar till :-D Massage ökar blodgenomströmningen och hjälper till att transportera bort slaggprodukter. 

Osteopat-besök: Jag besöker min "trollkarl" Dennis Osteopat med jämna mellanrum, han håller efter mig och ser till att jag inte blir sned, får låsningar eller annat som dels hindrar min återhämtning men som också hindrar min utveckling i gymmet!



Läs mer:

Disclaimer: Denna vecka har ett stort bloggnätverk "återhämtning" som tema, ovan text är främst inspirerad av postade länkar, om något verkar "stulet" från ett annat blogginlägg är det en ren tillfällighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina