tisdag 30 januari 2018

6:1 Overfuckingheadsquats - idag med frustration som krydda

Om jag ska välja en övning som verkligen sätter alla mina svaga kroppsdelar på prov samtidigt - ja då är det overhead squats som är nummer 1. Skippade boxning till fördel för crossfit idag "för jag behöver vila axeln lite" - Eh. Jomensåatt. 😂😂😂 Livet ville annorlunda för när jag kom till boxen stod det i princip 4 nyanser av oh-squats på tavlan. 🙄 Hade det inte varit coach Emma idag så hade jag nog vänt faktiskt, men med henne känner jag mig trygg!

Först uppvärmning och sedan 3x5 oh squat med gummiband och 3x10 skulderarmhävningar. Efter det var första delen att hitta 75% av 1 RM. Vad är 75% av en pinne tänkte jag och tjurade lite. MEN det är nu jag måste se bakåt lite. Jag KAN faktiskt göra 10-15 stycken med pinne utan att ramla nu, och då inte bara ynkliga kvartsböjar utan riktiga squats. 💪 Vi har bara två teknikstänger och dom blev upptagna så, what to do. Jag tog en 15 kilos stång. Det borde vara extremt jävla jättetungt men jag "kan ju ändå inte göra en så spela roll" sa lipsillen i mig. Mina axlar är ju relativt svaga, av förklarliga skäl, men dom är också instabila. För att överhuvudtaget klara av att sätta mig ner i en squat utan att tappa stången framåt måste jag ha ett ganska brett grepp (bredare än jag klarar att trycka upp den) och då blir det ju tyngre för axlarna, så lite pest eller kolera. Så, jag klarade inte att göra mer än 1.5 med 15 kilo innan axlarna gav upp. Så. Hm. Boxböj-variant kanske? Kollade med coachen och hon sa "prova!" och det gick bättre för då kunde jag "ladda om" buktrycket från lådan och det blev lite stabilare i armana. Så. Jag gjorde 8x3 reps OH-boxböj. Funkis. Absolut!

Avslut var 8 min AMRAP med 10 oh squat, 5 burpee over bar och 10 situps. Här tog jag bara pinnen, axlarna helt slut vid det här laget så löjligt dumt att fresta. Blev lite svett minsann ;-)

Summa summarum: Massa frustration, jag fick tvinga mig att fokusera på att jag faktiskt gjort stora framsteg (vilket coach Emma också såg), och att det kanske inte är rimligt att tro att man ska vara grym på oh squat med en låst bröstrygg och trasiga axlar och en trasig fot? 😳😳😳

Jag är rätt nöjd ändå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir väldigt glad om du vill kommentera med pepp eller tips eller bara säga att du har läst! /Marina